Jakten på saltlakrits

En mycket konkret, om än inte så allvarlig, oro jag har inför Baselflytten är den usla tillgången på saltlakrits i Schweiz. Så vitt jag förstått är det bara i Norden, Baltikum och Nederländerna man har den goda smaken att uppskatta saltlakrits. Redan från unga år så har just saltlakrits varit mitt favoritgodis och med åren skulle man nog kunna säga att det utvecklats till något av ett beroende.

När jag och Jennie var på bröllopsresa träffade vi av en slump ett annat svenskt par i Laos huvudstad Vientiane. När vi efter det första mötet sågs planerat på kvällen på ett ställe som jag tror hette LAO och utgav sej för att vara stadens pressklubb så bjöd dom på ett par salta pingvinpastiller efter maten. Där och då lärde jag mej. Numer köper jag nästan alltid saltlakrits när jag åker utanför Norden och med all säkerhet om bortavaron planeras längre än fjorton dagar. Och nästan är det just dom där salta pingvinerna.

IMG_2870

När jag berättade om min lakritsoro för en vän berättade han om att Swedish match har eller har haft en prenumerationstjänst med snus riktad främst till utlandssvenskar som med jämna mellanrum fick några färska dosor. Kanske skulle jag kunna hitta en liknande tjänst för saltlakrits? Efter att ha sökt information och kontaktuppgifter på Malacos hemsida så valde jag att skriva en fråga i ärendet på deras facebooksida.  Dom gillade idén, men jag fick ett negativt svar.

IMG_2869

Någon dag senare lyfte jag samma diskussion på Twitter och då var det någon med rejäl utlandserfarenhet som tipsade om att det tydligen går att köpa ett antal traditionellt svenska produkter, däribland saltlakrits på IKEA. Och det finns ett IKEA i närheten, i Pratteln en bit öster om Basel längst Rhen. Men när jag besöker IKEAs site så hittar jag inget saltlakrits, ingen lakrits alls faktiskt.

IKEA

Med viss besvikelse är jag således tillbaks till ruta ett i jakten på saltlakrits.

4 reaktioner på ”Jakten på saltlakrits

Kommentera

