En helt vanlig onsdag

På sjukstugsfronten intet nytt.

I förmiddags på utsatt tid kom våra första två kubik från Sverige: kläder, leksaker, innehåll från toalettskåpen, böcker, lite personliga tillhörigheter, LGs keyboard, träningskläder och lakrits. Kanske, det vill säga förhoppningsvis kommer vi hitta ett par skruvmejslar och en osthyvel i packningen också. Resterande 34 kubik är magasinerat i Tyskland någonstans och kommer först när vi hittat permanent boende.

Tisdagar och torsdagar slutar LG skolan kl 16:15, måndagar kl 14:30 och på onsdagar och fredagar slutar hon kl 12. Idag var det jag och olika mormödrar som stod utanför skolan och tog emot sina ongar. Fr o m nästa vecka kommer onsdagseftermiddagarna kompletteras med svenskundervisning i Svenska skolan belägen i en av förorterna till Basel. Men idag hämtade jag tidigt på skolan och vi åkte ner på stan tillsammans, flickorna och jag. Vi gick på ett sedan tidigare utlovat McDonaldsbesök, ordnade kontantkort till mobilen, köpte obligatorisk badmössa för LGs simning (i skolan varje torsdag) och fixade ett par ytterligare ärenden. Bland annat besökte vi en ny utmanande livsmedelsaffär (jag lovar att återkomma med ett eget inlägg om just detta vardagsbestyr). Efter det gick vi en ny väg hem och LG och L fick frossa i nyanlända leksaker och gosedjur.

Efter att Jennie kommit hem åt vi middag ihop och sedan gjorde LG sin läxa. En del som kommer från skolan och en del som vi valt själva där vi läser ur ”Min första engelska ordbok”. Det är verkligen en smått fantastisk utveckling hon har tagit i engelskan. En av de första sakerna LG gjorde efter att vi bestämde oss för att flytta till Basel var att gå och låna engelska böcker på biblioteket i Floda. Jag tror hon lärde sej mer på dom två månaderna innan vi flyttade än vad hon tidigare gjort på 1,5 år i skolan. Det är ju bra i sej, men jag vågar påstå att hon lärt sej ännu mer de tre dagarna hon gått i skolan denna veckan och under sista timmen innan läggning pratar vi i princip bara engelska här hemma.

Imorgon skall jag följa med Mattias till Tyskland och lära mej allt om gränshandel och importkvoter.

IMG_2985

Kommentera

