Nya vänner och bekantskaper

Så. Äntligen återuppstånden från det döda. Nåja. I alla falla kan jag inte påminna mej om när jag senast var så sjuk som på tisdagseftermiddagen/kvällen: Snuvig, feber, hosta, huvudvärk, ont i halsen. Efter att Jennie kommit hem lite tidigare från jobbet så kunde jag fokusera på att sova. Efter sovandet kändes det lite bättre och jag kompletterade med ett varmt bad. Det gjorde mej mycket gott. Idag är jag vid liv igen. Dock fortsatt matt och varje gång jag hostar går det en våg av smärta genom kroppen och framför allt genom huvudet och ögonen (av någon märklig anledning). L och LG är hemma och förkylda i olika utsträckning. Men nu är vi i alla fall alla på bättringsvägen.

När man flyttar till en ny ort som är mer än någon timme från där man bodde tidigare så behöver man sikta in sej på att hitta nya vänner (i ett kommande inlägg tänker jag närma mej ämnet med gamla och nya vänner).

Som varande föräldraledig med en bebis är ju barnet otvetydigt och obestridligt i centrum. Men med det sagt så finns det ju fler behov att möta. Att stötta storasyster som ju har en spännande och krävande start i en ny skola på två nya språk. Att ge pappan lite intellektuell stimulans och att ta huvudansvaret för hemmet i veckorna.

Jag vet att jag någon gång sagt till vänner som planerade flytt att man nog skall undvika det i samband med att man går på föräldraledigt eftersom det då blir svårt att få till den där så viktiga intellektuella stimulansen som om man blir utan lätt leder till ensamhet. Det borgar inte för ett gott föräldraskap. Nu har vi då gått och gjort tvärt om: flyttat långt, till en plats vi inte känner till och där man pratar ett språk jag inte behärskar.

Men det fina när man kommer som expat till Basel är att många har gjort det före oss. Det är därför många som är villiga att räcka ut en hjälpande hand både av vänskap, men också för att underlätta för någon som är ny eftersom man är medveten om hur det är när man är ny. Dessutom är arbetsgivaren medveten om att det är viktigt att hela familjen skall trivas för att dom skall få ut maximalt av sin rekrytering.

Såhär långt består vårt trevande, om än gryende, sociala nätverk av:

  • Min första kontakt här nere heter Mattias och är en vän till en vän som varit riktigt trevlig och en utmärkt guide den första tiden. Jag hoppas vi kommer se mer av varandra framöver.
  • En av Jennies kollegor, som också är ny i stan och bor samma hus som vi har bjudit med mej på korpfotboll. Om vi ses först där eller på kaffe i huset är oklart.
  • Det finns två Fb-grupper som är relevanta: en för hemmapappor i Basel och en för svenskar i Basel. I synnerhet den tidigare är mycket aktiv med events, utflykter, luncher, pubkvällar ett par gånger i veckan.
  • Via LGs skola och en föräldraträff förra veckan lärde vi känna flera förändrar; bl a familjen som bor i vårt hus som vi hälsade på i söndags.
  • Efter mitt tillkännagivande av Schweizflytten på Fb tog en gammal studiekompis som bott i här i 14 år kontakt. Till helgen åker vi dit och äter raclette.
  • Schweiziska kontakter återstår att knyta…

Och det fina med dessa nya kontakter är att samtliga, trots sin relativa bräcklighet sett till sin historia, har varit inbjudande och inkluderande. Folk vill gärna hjälpa till, tipsa och visa. Nya kontakter som man knappt träffat ringer samtal, hjälper till att köpa saker, tipsar om hur man skall köpa begagnade bilar etc. Dom agerar verkligen som om dom visste hur det var att vara ny här i trakten; vilket dom naturligtvis gör.

Nu gäller det att ligga i och odla sin trädgård.

anna-sonesson-man-bor-odla-sin-egen-tradgard-full-size

Kommentera

