Vitamininstitutet i Schweiz

Torsdag och fortsatt sjukstuga. Jag och Jennie friskast, men blir liksom inte helt friska och döttrarna är ordentligt sjuka. Det går en rejäl influensa i Schweiz och på nyheterna pratar man om hur hårt drabbat Basel är. Vi hoppas komma till en läkare imorgon; efter det vet vi mer.

Minns du schamporeklamen från 1990-talet där det hänvisades till ”vitamininstitutet i Schweiz”? Syftet med hänvisningen till institutet var att addera neutral vetenskaplighet och fakta som underlag till schampoköpet. Hänvisningen kom tillsammans med bilder på vackra människor i vita rockar som rörde sej ledigt i labmiljö. Det låter, för övrigt, som en dumhet i mina öron att försöka addera fakta till schampoköp eftersom jag tror att det är en av de kategorier med mest emotionella grunder i köpbeslutet.

Jag minns att jag gjorde mej lustig över både reklamen och institutet på den tiden och antog att det var rent påhitt. Och jag var inte ensam. Faktum är att det väl blev en allmän referens under en period på 90-talet att hänvisa till vitamininstitutet i Schweiz. Det användes som en hänvisning när övrig fakta saknades eller inte ens fanns: ”Ja, enligt vitamininstitutet i Schweiz…”

När jag nu flyttat till Schweiz har min hjärna bearbetat samtliga tidigare Schweizreferenser och vitamininstitutet har flutit upp till ytan och eftersom internet är bättre utvecklat nu än när nämnd reklam tillkom och sändes så vet jag nu mycket mer. Framför allt: Det har sedan 1931 till denna dag funnits ett Schweiziskt vitamininstitut i Lausanne, Institut Suisse des Vitamines!

Institutet har historiskt i huvudsak analyserat vitaminer och vitamininnehåll i mat, läkemedel och kosmetika. De senaste tjugo åren har verksamheten växt till att också analysera biologiska prover och då särskilt mänskliga serum och vävnader. Institutet har många internationella samarbeten och är ackrediterat av bland annat EU-kommissionen och federala myndigheter i USA.

Nu, ungefär 20 år senare går det alltså att hitta vitamininstitutet men inte längre reklamfilmen. Ett konstaterande jag gör med viss sorg för jag hade gärna sett dom där oklanderligt släta och vita rockarna igen. Det lär iallafall ha varit en reklamfilm för Pantene Pro-V och om någon har korn på filmen eller vet var den finns att uppbringa så så skulle det göra mej mycket glad.

 

Uppdaterat 13/2!

Mattias Holmberg hittade reklamfilmen som finns 3:30 in i detta klipp.

 

logo-test           isv-logo           Unknown

Kommentera

