Imorgon är det vardag igen

Då har det redan gått en månad av vårt nya liv här i Basel. Det har gått fort, men det har inte varit helt enkelt. Efter gott och blandat av sjukdomar i hela familjen och två veckors ledighet är det åter dags för vardag imorgon. Och det är med delvis dubbla känslor man ser fram emot vardagen:

Å ena sidan är det bra med fungerande rutiner och bra att LG kommer ingång med skolan igen för att snabbare lära språk och både kunna bli mer självständig och kunna interagera mer med sina nya vänner. Jag har ju beskrivit min oro inför LGs språklärande tidigare och jag tror fortsatt att det är helt kritiskt för hur familjen kommer trivas här. Jag inser nu att även LG kommit fram till denna insikt, eller i alla fall delar av den. Hon tar sej nu an språken med stor beslutsamhet och egenstudier i böcker och appar.

Å andra sidan innebär kommande vardagen att jag kommer bli ensammare och behöva ägna mer tid utanför min komfortzon. Även om LG bara är 8 år så har man numer ett skapligt utbyte av att prata och diskutera med henne. Det är ju inte som att samtala med en vuxen, men det är berikande på andra sätt då man lär nya perspektiv och får sätta sej in i hennes situation och tänkande. Från och med imorgon är det jag och L om dagarna och det kommer bli väsentligt ensammare. Dessutom kommer jag behöva ta mej an ett antal utmaningar som delvis ligger utanför min komfortzon: knyta fler och stärka befintliga vänskapsband, summera och ta kontakt med lite olika jobbleads jag har sedan tidigare och försöka hitta aktiviteter och miljöer för mej och L, men också för LG både i den Schweiziska och i expat-miljön.

Jag kommer också ägna en del tid den kommande månaden/månaderna med att fundera på vad jag vill göra efter tiden hemma med lilla L. Vad vill jag jobba med, vad kan jag, vilka är mina styrkor och möjligheter, vilka hinder föreligger och hur bör jag profilera mej för att ta mej in på den Schweiziska arbetsmarknaden? Detta är en spännande utmaning som innehåller bland annat självransakan, analys och taktik. Jag kommer garanterat  återkomma till detta i bloggen och bolla med dej som läser och känner mej sedan tidigare eller för vilken jag är en helt ny bekantskap. Jag hoppas kunna få din hjälp här.

Det är minst sagt med dubbla känslor jag ser fram mot morgondagen och den stundande vardagen. Men jag skall inte göra allt imorgon. Även en bra bit framöver är L min högsta prioritet om dagarna.

 

Å så har jag anmält mej till #blogg100 och nu skall jag ge mej ut och springa!

 

images

 

Kommentera

