Blåvitt i mitt hjärta

Uppdaterad 18/3/2015.

Igår förlorade FC Basel returen borta mot Porto med 4-0 och är därmed utslagna ur Champions League för den här gången. Dom åkte ut klart igår efter att rätt orättvist lyckats hålla 1-1 tills slutsignalen här i Basel för fjorton dagar sedan.

Jag har twittrat lite under dessa 1/8-delsmatcher, bl a om att jag var imponerad över hur Basel i matchen i Schweiz lyckades spela så disciplinerat, smart och efter sina resurser. Efter den matchen fick dom en del kritik av de Schweiziska TV-kommentatorerna för att dom inte höll ut och lyckades vinna hemma, men sanningen att säga så var Porto mycket bättre vilket också all statistik pekade på. Kommentatorerna dömde dock ut statistiken som irrelevant och möjligen också direkt felaktig. Under gårdagen var dom ödmjuka mot det bättre motståndet, men optimistiska överraskande långt in i matchen.

I samband med dessa matcher och kopplat till mitt twittrande har några stycken hört av sej till mej i tråkig ton med formuleringar som Du verkade bra förut som Blåvitt, men du skall ge fan i att gulla med Basel.

Visst, Basel är en särskild tagg i det Blåvita hjärtat efter att de blivit Blåvitts banemän i Champions League-kvalet 2008.  Vi åkte ut med sammanlagt 5-3. Och det var nog nog snarare domaren som var vår baneman. Jag hittade t o m lite TV-bilder inklusive tragikomisk intervju med Robin Söder. Om lagen och dess supportrar beter sej rimligt sportsligt så måste föraktet ha lagt sej efter 7 år. Utöver det blir jag förbryllad och irriterad på dom som inte tolererar ett par reflekterande och/eller uppmuntrande tweets om ett annat lag.

Jag håller på Blåvitt. Det har jag gjort längre tid än jag kunnat säga det. I min familj finns det berättelser om att jag sitter i min sulky och skriker ”Heja Bå-ditt”. Det är i huvudsak min bortgångne morfar Göstas förtjänst. Det var han som tog med mej till mina första besök på Nya Ullevi för att se Kamraterna som han kallade dom och det var han som introducerade mej till Schytts ”Heja Blåvitt” på vinyl. Allt sedan dess är IFK Göteborg laget i mitt hjärta och så kommer det alltid att vara. Den platsen är ohotad.

Men jag har också sympatier för ytterligare några lag också. Till exempel brevväxlade mina föräldrar med ett Beatles-fan i Liverpool som höll på den stadens röda stolthet. Därför håller jag på Liverpool i England. Och familjen besökte Barcelona 1991, året innan sommar-OS där, och vi var på den då förhatliga klubben FC Barcelonas museum på Nou Camp och såg Blåvitts klubbvimpel på VIP-plats där; nu håller jag på Barca.

Jag bor nu i en stad med ett nyutslaget Champions League-lag. Vad skulle vara så farligt om jag fick lite sympatier för laget i staden där jag bor? En del av mej hoppas att jag skall börja gilla FCB på riktigt.

I mitt Basel slår klockan 19:04 varje dag. Den slår aldrig 18:93.

SWITZERLAND SOCCER CHAMPIONS LEAGUE

 

2 reaktioner på ”Blåvitt i mitt hjärta

  1. Ping: Blivit lite sämre? | BaselPappa

  2. Ping: Basel – Sevilla i Europa League | BaselPappa

Kommentera

