Basels lekplatser och apostlasightseeing

Uppdaterad 18/3/2015.

En av de fina sakerna med att vara ha gott om tid i sin nya stad är att man har gott om tid att utforska staden med apostlahästarna. Det blir några långa promenader med barnvagn varje vecka för mej här i Basel. Jag har inte prioriterat något träningsarmband utan nöjer mej med att ha lite koll på hur mycket jag rör mej med appen Moves. Det har ju varit en blandning av friska och sjuka veckor, men de friska vardagarna snittar jag över 12 000 steg.

Följande avsnitt gör sej bäst ihop med Google maps eller liknande: Promenaderna är mest frekventa i Basels stadskärna (Altstadt GrossBasel) och vårt närområde, det finns få om ens några gator här i Rosental, Matthäus, Klybeck och Kleinhüningen där jag inte slitit på mina sulor. När jag sedan lärt känna närområdena så vidgar man sina cirklar: Vorstädte respektive Hirzbrunnen och Clara. Sedan under perioden som vi letade lägenheter så hittade jag nya grannskap att bekanta mej med: St Johann och de mer sydliga delarna av KleinBasel (Wettstein och Altstadt KleinBasel). I samband med LGs besök i Svenska skolan, min lunch med hemmamännen och någon ytterligare tur till de södra förorterna har jag också bekantat mej med Bottmingen, Binningen och Dornach till fots. De mindre byarna söder om stan är fina: småskaliga boenden, jordbruk, vinodling, nå´t litet slott; inte sällan med kuperade vyer som backdrop. Dessutom har jag ju haft en speciell dragning till gränsområdena och promenerat i tyska Weil am Rhein och genom och emellan de franska städerna Saint Louis och Huningue.

Mina promenader med Doug och hans son Alan (15 månader (tror jag)) har gett ännu fler perspektiv. Dels har han bott här i tre år och sett mycket mer, dels har Alan behov att att besöka lekplatser på helt andra sätt än jag och L. Men även sedan tidigare har jag fascinerats av Basels alla fina lekplatser och sett till att förse mej med en karta med samtliga de lekplatser Basel Stadt sköter om markerade. Men det var med LG i åtanke. Ihop med Doug har jag i alla fall lärt känna Breite, friluftsområdena utanför Allschwill och ett par av stadens fina lekplatser.

Basel Stadt har drygt  50 ”officiella” lekplatser som sköts av Stadtgärtnerei och till skillnad från hur det ser ut i Sverige så är dom flesta av dessa lekplatser helt unika och planerade och byggda på plats med minimalt av standardkomponenter. Fantasin har fått flöda fritt vid tillkomsten. I Sverige har det ju länge varit två-tre leverantörer som dominerat på nästan samtliga lekplatser, både privata och offentliga även om variationen har ökat på flera håll de senaste åren (Malmö känns som en föregångare här). I Basel gäller detta inte bara några få utvalda lekplatser utan i stort sätt samtliga (jag exemplifierar med lite foton nedan). Det kan handla om att klätterställningar har djur-, färg-, eller formteman. Eller att hela lekplatsen verkar ha plockepinn-tema, eller otippade inslag som BMX-bana eller en jättexylofon. Hur som helst är variationen uppskattad av både för vuxna och barn.

Ett par element finns dock nästan alltid med:

  • Tak: Jag tror det primära syftet är att erbjuda lite välbehövlig skugga under varma sommardagar.
  • Bordtennisbord: Detta är mer oklart. Pingisborden står på många platser, men används inte speciellt flitigt. Kanske kan Staffan Lindeborg och alla vi andra kunna se fram mot ett Schweiziskt pingisunder så småningom

I april, och under hela sommarhalvåret, kommer dessutom ett större antal av stadens lekplatser kompletteras med ett parklekstillägg (med lite olika öppettider) där man gratis kan låna leksaker och handla fika till ”familjevänliga” priser.

Sist men inte minst finns det några ROBI-lekplatser runt om i stan, företrädesvis där det finns barn som har det lite sämre ställt. Det är en kombination av fritids och lekplatser för lite större barn där småbarn och vuxna är förbjudna. Aktiviteterna är gratis och lekplatserna tycks bestå av ombyggda gamla grejer med olika härkomst. Jag hoppas LG kommer bli mer intresserad av dessa när hon blivit bättre på tyska så att jag får veta mer.

 

IMG_3599 IMG_3589 IMG_3566 IMG_3359 IMG_3352

IMG_3733 IMG_3734IMG_3728 IMG_3719 IMG_3723 IMG_3724 IMG_3727

 

2 reaktioner på ”Basels lekplatser och apostlasightseeing

  1. Ping: Blivit lite sämre? | BaselPappa

  2. Ping: Tre marknader om lördagen | BaselPappa

Kommentera

