Direktmarknadsföring enligt Marktkauf

Igår gick SWEDMAs event Guldnyckeln som prisar landets bästa insatser inom direktmarknadsföring (DM) av stapeln i Stockholm. I fjol var jag där och skötte deras närvaro i sociala medier under inspirationsdag och gala/prisutdelning tillsammans med Martin. Igår fick jag följa eventet på avstånd.

Historiskt har ju DM haft lite skamfilat rykte som reklam med hagelbössa: Låg kreativ höjd, oadresserade försändelser till många brevlådor ger låg träffprocent och svårighet att vara relevant. Men den stämpeln håller på att förändras. Visserligen finns det mycket dålig DM av den gamla skolan, men med nya kanaler och ett modernare tilltal definieras DM numer som: kommunikationsstrategi/-metodik som oberoende av mediekanal kommunicerar med blivande eller befintliga kunder på ett sätt som skapar mätbart resultat. Och i huvudsak görs det med en person/kund/potentiell kund i taget.

Det var kontroversiellt när ICA bröt ny mark med personaliserade erbjudanden till sina kortkunder baserat på vad kunderna tidigare handlat på kortet.

Idag var jag på andra sidan gränsen på Marktkauf i Tyskland och handlade och där får man i samband med att kvittot överräcks en hög kuponger som trycks i realtid och baseras på det just gjorda köpet.

Dessa två metoder skiljer sej ju något från varandra:

  • ICA: Kommer bara då och då (produktionsorienterad distribution), baseras endast köp gjorda på kortet, baseras på alla köp sedan senaste utskick (högre relevans tack vare mer data).
  • Marktkauf: Kommer i samband med varje köp (händelsestyrt), baseras endast på det senaste köpet (lägre relevans).

Baserat på de köp/kuponger jag fått än så länge har jag identifierat några olika strategier (samtliga tidsbegränsade):

  • Lojalitetsrabatt (då och då får man ren penningrabatt vid nästa köp).
  • Introduktionsrabatt av nya produkter i kategorier där jag handlat.
  • Rabatter för att flytta mej från en produkt till en annan i en kategori där jag handlar (bland annat, men inte enbart till egna märkesvaror (EMV)).
  • Rabatter för att få mej att köpa mer i samma kategorier (nivån på erbjudandet baseras på hur mycket jag tidigare köpt).
  • Rabatter på helt irrelevanta (?) produkter.

Men det finns redan nu mer intelligens än bara mitt senaste köp, hänsyn kan ju också tas till vilka kuponger jag använde. Idag köpte jag en ost som jag hade introduktionsrabatt (€ 0,75) på från mitt senaste köp och med mej från butiken fick jag nu en lite lägre rabatt på samma ost (€ 0,60).

Tänk ett lojalitetssystem som kombinerar ICA och Marktkauf:

  • Kortkunder får i samband med köp på kortet ett antal erbjudanden (skapar direkt lojalitet).
  • Köpet baseras på helt köpmönster (erbjudandena träffar ännu bättre).

Om man dessutom har tillgång till mobilnummer och inte missbrukar det så får man till ännu bättre effekt.

Btw: Jag har nu gått 92 500 steg och imorgon skall jag åka med Peter till Freiburg.

IMG_3836

 

 

 

Kommentera

