Allt mer Schweizisk vardag

LG har haft oturen, förmodligen ätit något som inte var helt OK, att åka på magsjuka i helgen. Vi som nästan aldrig brukar vara sjuka har nu inte varit friska en hel vecka i sträck sedan vi kom ner. Så nu befinner sej hela familjen lite lägenhetsnära och tar det lugnt. Det blev alltså inget Freiburg för mej idag.

Sakta men säkert byts nu tandkräm, hårprodukter, bebissnacks och ett och annat ytterligare ut mot Schweiziska val. Ja, jag har nu till och med hittat lite saltlakrits här nere. Produkter som man hade med sej hit eller ”tänkt passa på att köpa när man är i Sverige”  börjar nu ta slut och ersätts allt oftare med ett Schweiziska alternativ som är lättare att hitta istället för en krystad ersättning som är den mest lika det Svenska valet.

Samma sak gäller tjänster. I förmiddags började jag ansa den ansiktsbehåring jag samlat ihop till och som kallas för skägg. När nu Freiburg blev inställt så tänkte jag passa på att få gjort en annan angelägen sak, nämligen gå till frisören. Insikten om hur brådis det är fick jag härom dagen när jag insåg att det är mindre än 14 dagar tills vi skall åka till New York och dit kan jag inte ta med det här fågelboet. Jag vet att det finns dom som älskar att ompysslingen man får vid en hårklippning eller en massage, men personligen ogillar jag det skarpt: kallpratet och det utsatta läget. Hade jag kunnat frysa min hårväxt så jag slapp alla framtida frisörbesök så hade jag nog gjort det. Hemma i Sverige har jag hittat en frisör som är snabb och inte pratar så mycket och stannat hos honom fast jag egentligen inte tycker att han är speciellt bra. Med den bakgrunden gick jag idag ner mot Matthäus/Klybeck för att hitta en frisör. Jag valde bort ett par mindre ställen där det kändes som man begränsat insynen och möjligen inte ville ha mej som kund. Just som jag insåg att jag nog inte kan välja bort hur många som helst om jag vill klippa mej innan New York och hade börjat fundera på vilket av de små mindre gästvänliga ställena som skulle kunna tänkas vara det minst dåliga valet så uppenbarade sej en salong med insyn och prislista på utsidan. Det såg helt okej ut så jag tog ett djupt andetag och steg in. Frisören var butter och tystlåten, men mycket noggrann och när jag gick ut en halvtimme senare hade han nog använt hela sin arsenal på mej. Ja, faktum är att han avslutade genom att elda av småhår på öronen med en tändare. Min reaktion på det tilltaget gav ett av få leenden under vår halvtimme tillsammans. Faktum är att det är riktigt länge sedan jag var såhär nöjd med resultatet av ett frisörbesök.

Jag behöver inte vänta till jag skall till Sverige med att klippa mej nästa gång.

IMG_3845IMG_3844

 

Kommentera

