En vanlig vecka

Vad gör jag som pappaledig en vanlig vecka i Basel då? På sitt sätt är det kanske inte så himla olikt hur man har det som pappaledig i Sverige. Det gäller att sysselsätta sej så man inte blir ensam. En stor skillnad är att jag är hemma utan statlig ersättning, det är Jennies arbetsinsats och en lägre skatt som betalar för mej.

LG slutar senare på måndagar (14:30), tisdagar (16:15) och torsdagar (16:15) och det är således mina bästa hitta-på-dagar eftersom jag har hela dagen på mej. Oftast innebär det långpromenader till någon plats eller område jag inte varit på tidigare, inklusive ett par stopp på lekplatser. Någon gång i veckan brukar jag göra dessa promenader ihop med amerikanen Doug och hans son Alan. Återkommande är också att jag brukar äta lunch med svenska Peter som bor i samma huskomplex som vi och som har en dotter i LGs klass. Den lunchen intas i regel på Avant Gouz. Nu på torsdag skall jag emellertid på lite längre utflykt när jag och lilla L skall hänga med Peter på en roadtrip till Freiburg.

Onsdagar hämtar jag LG tidigt i skolan för att åka till Bottmingen och Svenska skolan. Den eftermiddagen är tydligt utstakad: LG har undervisning 14:15-15:45 och vi är tillbaks på Erlenmattstrase vid 16:30. Medans LG är i skolan brukar jag promenera runt i Bottmingen. Här kommer det bli lite variation framöver. Kanske kan man åka till nån annan ort i närheten; kanske kan man hänga med några av de andra föräldrarna.

Fredagar slutar LG 12 och vid behov åker vi då och handlar i Tyskland, men om det är fint väder har jag ambitionen att hitta på nå´t litet äventyr eller utflykt mellan lunch och helgens inträdande.

Förmiddagarna är dock tämligen öppna och det är då jag försöker stöka av ärenden som att handla, ringa telefonsamtal, maila etc. Det är också på förmiddagarna som jag brukar träffa Mattias någon gång i veckan, ofta tillsammans med Peter.

Framöver kommer det bli mer häng på lekplatser.  Säkerligen ihop med Doug och Alan. Jag skall se till att införskaffa en picnicfilt så man kan ta med sej kaffe till någon park med lekplats och vara sådär skönt pappaledig-på-våren-ineffektiv och bara låta tiden gå. Kanske kommer jag också söka upp någon grupp med hemmaföräldrar. Det finns lite lokaler, mötesplatser och öppna förskolor att välja på som funkar på lite olika sätt. Än så länge är min tyska för dålig, men kanske just därför borde man kasta sej i i just en öppen förskola med Schweizertysk-talande föräldrar. Det ju skulle motsvara det vi utsatt LG för.

Kvällar och helger är en helt annan sak.

bvb_liniennetz_00

 

Kommentera

