Detta missar jag inte i Sverige i helgen

Den kommande Sverigeresan håller på att sjunka in. Jag är fortfarande inte eld och lågor över den, men det är underbart att se hur glad LG är över fyra-fem dagar i Floda. Låt oss nu bara hoppa att denna resa ger henne energi och självförtroende för om två veckor skall vi tillbaks till verkligheten i tvåspråkiga skolan i Basel igen.

Jag är själv lite överraskad över att jag inte är mer entusiastisk över att åka till Sverige. Inte så att jag inte vill, nu ser jag fram emot det, men inte så mycket som jag kanske trodde. Jag tolkar det som om jag har fått rätt mycket Basel i blodet och att jag är rätt till freds med mina dagar och med livet här. Åtminstone just nu. Det äventyr är en berg-och-dal-bana och lär fortsätta vara det. Just nu är jag sannolikt nära en vågtopp.

Det finns ett antal saker som jag ser fram emot att göra när jag kommer till Sverige:

  • Träffa mamma och pappa
  • Jag hoppas hinna träffa lite vänner, gärna med öl inblandat
  • Äta lakrits (mitt är slut; det jag köper här är verkligen en sämre ersättning)
  • Jag skall äta årets första semla.
  • Kanske hinna spendera lite tid i min barndoms stadsdel, Majorna.

Jag har pratat lite med LG också och utöver att leka som en galning med gamla skolkompisar så har hon också lite mat hon saknat och vill äta under besöket i Sverige: Hönökaka, blodpudding och farmors pannkakor (Basel-vännen Peters pannkakor är tydligen bara de näst bästa).

Screen Shot 2015-03-25 at 22.05.19

Kommentera

