Med pannkakskungen till Freiburg

Idag var jag, Peter och lilla L på roadtrip till Freiburg i södra Tyskland. Det var ett välkommet avbrott i vardagen och sannerligen en trevlig bekantskap.

Att Peter är trevlig vet jag sedan tidigare, dock tror jag att han skulle föredra att jag lyfte fram hans goda pannkakor. Så nu gör jag det. Peter gör sannolikt Centraleuropas godaste pannkakor. Hur dom står sej emot Pannkaksdrottningen (min mamma) som gör dom godaste pannkakorna i Nordeuropa bör jag nog låta vara osagt tills det finns ett neutralt utslag.

Det var alltså Freiburg som var den nya trevliga bekantskapen.

En genuin centraleuropeisk stad med vacker gammal stadskärna med gott om gamla fina administrativa byggnader och kyrkor samt ett inspirerande centralt universitetscampus. Noterade också att gamla stan hade lite speciell stenläggning, delvis i färg och att man hade en urban bäck. Svårt att säga mer efter de 1-1,5 timmar vi spenderade i centrum. Men det känns som det är värt att komma tillbaks.

Om man med dessa nya erfarenheter av en stad av samma storlek som Basel skall drista sej till att jämföra så tyckte jag Freiburg kändes lite mer genuint och organisk. Basel är ju en stad med mycket gamla anor och en liten, men väldigt fin stadskärna. Utanför den är det väsentligt nyare bebyggelse i varierande status som resultat av att man är en framgångsrik industristad. Framgångsrika Basel har ett, för sin storlek, ovanligt stort utbud av fina butiker, museum och andra kulturinstitutioner i centrum. I vissa riktningar av Basel stads utkanter finns sedan rejäla industri- och trafikområden som ser bedrövliga ut.

Syftet med resan var i huvudsak att Peter skulle köpa en crash pad. Ett lite nördigt klättertillbehör som förenklat är en mjuk matta att falla på utan att slå sej vid så kallad bouldering, det vill säga utomhusklättring utan rep och sele på begränsad höjd. Innan vi hittade rätt underbara alpina nördbutik hamnade vi fel på en ännu nördigare kanotbutik. Jag skojar inte om dom hade 200-300 olika kanoter och kajaker för fors och hav. Killen vi träffade i entrén visade oss stolt runt i butiken och på lagret. Han berättade också att han varje år kajakar i Gryts och Sankt Annas skärgård. För mej var syftet att följa med för sällskap och för att besöka Freiburg.

Under eftermiddagen idag har jag också säkrat mitt arv genom att med positivt resultat introducera Sound of Music för LG.

Das neue Rathaus in Freiburg

 

 

Kommentera

