Resestress

Nu börjar jag känna lätt panik. För trots att vi bara bor temporärt och inte har i närheten av alla våra saker att välja på så skall man ju ändå välja och välja bort, bestämma check-in-bagage respektive handbagage. Vi skall vara 5 dagar i Floda och 10 i New York. Det är också försvårande för mej att första delen, resan till Göteborg så är det bara jag och flickorna. Jag har verkligen ett osunt förhållande till resestress.

Delvis på skoj och delvis på allvar brukar jag säga att jag har stationspanik. Det är värst på flyg, men det räcker att jag skall åka tåg på biljett så blir det besvärligt. Jag kollar min tågbiljett eller mitt boardingcard minst var 20:e minut. Där emellan händer det att jag flyttar runt biljetten mellan olika bra ställen och när jag söker efter biljetten och inte hittar den direkt får jag höjd puls och svettas. Hittar jag inte biljetten på de tre första ställena så kommer paniken långsamt krypande.

Men än så länge har jag inte kommit så långt. Vi är hemma hela familjen och packar tillsammans. Tar fram saker att sysselsätta oss med eller käka på resan, dator, sladdar, senaste Offside, tre pass, biljett, pengar i tre valutor på ett ställe. Kläder, springkläder, sladdar, leksaker, guideböcker, neccesär, lite jobbpapper på ett ställe. Och så en vagn och en bilbarnstol på det.

Jag tror det är den definitiva deadlinen som är mitt problem och orsaken till min stress. Jag känner att allt måste vara rätt och i tid. Minsta fel eller försening blir ett misslyckande.

Än så länge så har det funkat bra. Jag har, trots ibland urusla förutsättningar hunnit med varje tåg och varje flyg jag bokat. Jag är rätt säker på att det facitet kommer vara intakt när vi återkommer till Basel om två och en halv vecka, även om det just nu känns lite oklart.

Nu måste jag avsluta nu och kontrollera så jag vet var jag har biljetten. Om tre och en halv timme går flyget mot Göteborg.

images

Kommentera

