Lite feeling i New York

Ja, det är väl många som fått feeling i New York genom åren. Just nu är vi alltså här med mina föräldrar som är förstagångsbesökare i New York. Och i morse var det min tur att få feeling. Detta trots att det varit grått och lite småregning idag.

Jag hade med mej springkläder och fick ett infall på morgonen. Vi var ju uppe tidigt på grund av jetlag så jag gav mej ut. Startade på 148 gatan och sprang söder ut på Broadway. Insåg dock snart att det kommer bli intervallträning med rödljus om jag springer här uppe och eftersom jag hatar intervaller så sprang jag ner mot Hudonfloden och sprang längst Riverside Park som ibland är just en park men som ibland bara är en trottoar. Jag sprang på söder ut och nöjd av utsikten både mot Hudsonfloden och av husen i stan. New York är en riktigt grym stad. Något obeslutsamt kollade jag i mobilen och konstaterade att om jag kunde springa ner till 100:e gatan så kan man sedan springa in till Centralpark, vilket var en grej jag ju planerat göra. Sista biten från 105:e gatan var det dessutom nedförsbacke. Sedan sprang jag in mot parken och fick fantastiska syner på avenyerna söder ut: Broadway, Amsterdam och Columbus. Väl inne i parken såg jag en tvättbjörn och massor av grå ekorrar på min väg mot parkens norra del. Från den utgången blev det onödigt plågsamt eftersom jag i min iver valt att springa lite längre än vad jag orkar för tillfället. Men jag hade ju fått feeling och nu var det bara och kämpa hela vägen hem. Via St Nicholas avenyn diagonalade jag mej uppåt hemåt.

IMG_4025

Under dagen har vi sedan mestadels promenerat mellan Bryant och Central park. Varit på Times sqare, New Yorks stadsbibliotek, Rockafeller center och strosat från the Plaza till Dakota building genom Central park. Sedan åt vi gott på AG Kitchen, en riktigt trevlig och välsmakande bekantskap, innan vi tog tåget hem till Harlem igen där några av oss (inte jag) fick bevittna en påskparad med en barfota Jesus som bar på rejält kors medan han piskades. Det tar lite tid innan vi kommit undan den värsta jetlagen och hittar en gemensam takt, men vi kommer nå dit snart.

Efter att besviket insett att det inte finns någon P3 dokumentär om mordet på John Lennon podcastlyssnar jag nu för att hålla mej vaken en stund till och vinna ytterligare lite mark mot jetlagen.

IMG_4059

Kommentera

