Jetlag

Jag tycker jetlag är ett rejält bekymmer vid resor till till exempel Asien och Amerika. Både den ofrivilliga piggheten och den motsvarande ofrivilliga tröttheten som till synes slår till snarare på grund av klockan än något annat.

Minns att min första upplevelse av jetlag var när Jennie varit på turné i USA och kommit hem för vad som skulle bli en legendarisk spelning på Stockholms universitet. Jag åkte upp för att möta Jennie i Stockholm. På morgonen vaknade vi av klockradion där det naturligtvis var en svensk radiopratare vilket förvånade Jennie: Alltså; att det till och med finns en svensk radiostation här i gamla svenskbygderna. Sedan drogs Jennie med svåra problem att sova och att hålla sej vaken om vart annat i  ett par dagar.

Min första egna upplevelse av jetlag var några månader senare. Jag och Jennie åkte till Thailand och jag minns att vi kom fram till Minohra hotell i Bankok på förmiddagen. Vi sov lite middag men under eftermiddagen blev jag aldrig riktigt mej själv. Och så fortsatte det, om än något bättre dag för dag. Men som vuxen har man ju förmågan att kämpa med att vara vaken lite extra på kvällen respektive somna om en stund till vid behov. Så är det inte med barnen.

Lilla L sover ju några gånger om dagen när vi är hemma. Här är sömnen blivit mer okontrollerad och oregelbunden, men nu sover hon i alla fall i lite längre stunder under natten. Man får nog säga att vi lyckats ställa om tiden ganska bra.

Det är väsentligt svårare för LG som är van vid att lägga sej när hon är trött och gå upp när hon vaknar; eller blir väckt. Första kvällen somnade hon på ett restaurangbord och vaknade klarvaken klockan 04 morgonen efter. Sedan dess har det gått två dygn och bortsett från att LG inte somnat på fler restaurangbord så är rytmen ungefär den samma: kämpar som en tok, vit i ansiktet, för att hålla sej vaken lite förbi 7-tiden på kvällen, vaknar en stund vid 2-tiden, somnar om och vaknar vid 5-tiden och kan inte somna om igen. Det blir långa, långa dagar för kämpen LG som för långsamt får något tillbaks för sin insats.

Gårdagen tillbringade vi runt och söder om Times square: Koreansk lunch i K-town, såg fantastiska musikalen Matilda på Shubert theatre och promenad söder ut via Broadway och 5:e avenyn till Flatiron district.

Imorgon fyller jag ju 40 år, men så sent som igår fick jag visa legitimation för att köpa öl på den lokala butiken här i Hamilton Heights.

Å så har lilla L gått och blivit förkyld.

IMG_4096

 

Kommentera

