Min jobbframtid och din hjälp?

Det börjar bli dags för mej att konkretisera tankarna kring min jobbframtid något. Jag har nu varit ledig och hemma med L sedan 20 december och kommer fortsätta vara det åtminstone fram till sommaren. Jag har försökt lova mej själv att inte tänka så konkret på min jobbframtid under denna period, men det är inte lätt. Det är många tankar som snurrar runt i huvudet under mina dagliga barnvagnspromenader med lilla L: Vad vill jag jobba med? Hur gångbara är mina kompetenser här i Schweiz? Kommer jag klara av att utföra mitt jobb på tyska/engelska på heltid? Kommer jag kunna jobba heltid här (givet Jennies arbetstid och Ls möjlighet at gå på dagis)? Hur skall det bli med dagis till lilla L? Är nanny eller au pair ett alternativ? Jobba hemifrån? Starta eget? Konsulta i Sverige?

Till hösten har jag hjälp av en jobbcoach här i Basel som skall hjälpa mej att hitta rätt på den Schweiziska arbetsmarknaden. I huvudsak tror jag det kommer handla om att tipsa om jobbhemsidor och mötesplatser, Schweiza till mitt CV och brev etc. Tanken är dock, och så vill jag ha det, att det är jag som skall göra jobbet.

Fram till sommaren har jag dock tänkt göra några saker:

  • Följa upp de leads jag fick av vänner och bekanta i samband med att det blev klart att vi skulle flytta till Basel.
  • Försöka närma mej och konkretisera vad jag vill göra/jobba med.
  • Bereda lite generiska ansökningshandlingar baserat på vad jag kan och vill (delvis dokumentation av punkten ovan)

I arbetet med punkt två och tre tänkte jag utgå från mina tankar, mitt senaste skrivna CV+brev och min  LinkedIn-profil (orörd sedan i somras). Men jag har också en förhoppning om att få din hjälp. Jag tror nämligen att du som läser #Baselpappa känner mej och kan bidra med goda reflektioner och tankar. De flesta är säkert vänner, kollegor eller affärsbekanta från den så kallade köttvärlden; medan andra är personer som bara känner mej vagt genom bloggen och twitter. Men jag tror att man kan tillföra relevans oavsett vilken av dessa gruppen man än tillhör.

Åh så nöjd jag blev med verbet att  ”Schweiza” i texten ovan.

????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????

2 reaktioner på ”Min jobbframtid och din hjälp?

  1. Ping: En vecka full av vardag | BaselPappa

  2. Ping: Mitt yrkesjag och min jobbframtid | BaselPappa

Kommentera

