Jobb, djur och långt till nästa skollov

Jennie har åkt tillbaks till USA på jobb medan vardagen tar över här i Schweiz. Efter två tvåveckorslov rätt nära varandra är det nu bara strö- och klämdagar som bryter av skola och jobb fram till sommarlovet som här i Basel infaller första veckan i juli. Så nu är det full fart i skolbänken i drygt två månader. Varannan vecka på engelska och varannan vecka på tyska.

LG har hållit hoppet uppe, men innan påsklovet misströstade hon rejält. Det tog för lång tid att lära sej språken och hon kände sej lite utanför på rasterna. Men efter besöket i Sverige, resan till New York där hon märkte att hon både förstod och kunde prata själv samt ett möte på skolan som utvärderade hennes introduktion så är hon åter påtagligt optimistisk och småpratar gärna på engelska här hemma. Detta är en välsignelse för föräldrarna med ömma hjärtan.

Lilla L fyller ett år på fredag men visar minimalt intresse för att gå. Hon kryper på sitt karaktäristiska sätt och ställer sej endast upp om det finns en fjärrkontroll, sladd eller annat förbjudet inom räckhåll.

Själv har jag börjat konsulta lite för en uppdragsgivare, och tidigare arbetsplats, i Sverige. Rör sej inte om många timmar och egentligen inte speciellt kvalificerat arbete, men jag kompletterar ett team med kompetens inom ett område som i princip saknas. Det var nattmangel  den passerade nattet och lär så bli även den kommande natten för att kunna vara klar under morgondagen. Att fortsätta att konsulta på lite deltid är absolut en möjlig framtid som kanske till och med kan passa mej och familjen ganska bra. Detta kommer jag återkomma om i veckan.

Men idag var det söndag och jag och flickorna var på Basel Zoo. Man är ju lite skeptisk när man besöker djurparker och som vanligt fanns det visst fog för oron. Ett antal djur har det tyvärr lite för trångt även om det på det stora hela såg rätt skapligt ut. Inga djur tycktes vara vanskötta, men det fanns lite för många djur som var onödigt domestiserade och orädda. När djurens beteende förändras för långt ifrån det normala kan man ju fundera på varför man skall besöka dom på en djurpark. Ett antal söta djurungar var nog dagens höjdpunkt: giraff, gräsand och orangutang. Men när vi lämnade Zoot och promenerade in mot stan gick jag och längtade till nästa resa till Asien. Inget bokat, men jag känner dragningskraften allt starkare.

Å så ser jag fram emot att få bolla mina kompetenser och egenskaper med dej som läsare i kommande inlägg om min jobbframtid. Och med ser fram emot menar jag att jag gör det med skräckblandad förtjusning.

ANDER992

Kommentera

