Mitt yrkesjag och min jobbframtid

Just nu är jag ju hemma med lilla L, men så småningom tänker jag skaffa ett jobb här i Basel (eller på distans). När det/dom jobben skall sökas behöver jag anpassa min ansökan till respektive, men här och nu försöker jag formulera en neutral grund, en plattform att utgå ifrån.

Det är med skräckblandad förtjusning jag nu planerar att dela med mej av underlag i arbetet med att formulera min jobbframtid (mer om bakgrunden). Jag vill att detta skall leda till att mina ”ansökningshandlingar” skall bli vassare. Och jag tror att dom blir det om jag tillsammans med dej som läsare tar chansen att vända och vrida på mina kompetenser, erfarenheter och kombinationen emellan dom. Jag hoppas på detta sätt få ihop en mer korrekt bild av mej än vad jag klarar att att få fram på egen hand.

Men det är ju inte utan förskräckelse jag längre ner i detta inlägg bland annat tänkte dela med mej av ett personlighetstest och en tidigare jobbansökan. Det känns helt enkelt duktigt naket. Jag kan ju avstå om jag vill, men jag är nog lite för nyfiken på vad denna genomgång kan resultera i.

I det mesta av det ovanstående är det mina vänner, kollegor och affärsbekanta som har det lättast att bidra. Men även den som inte känner mej speciellt bra sitter ju på erfarenheter och kontakter som kan vara relevanta. Kontakter ja. Detta blir naturligtvis ett sätt för mej att exponera vad jag kan till ett antal personer.

Detta är Jonas Medin

När jag försöker betrakta mitt yrkesjag och försöker sätta ord på första lagret av mina kompetenser tänker jag att det är sådan här jag är, eller snarare det är detta jag kan. Noterbart att skissen medvetet är grov (saknar differentiering och att den är på nivå 1 (respektive kompetens kan delas upp i underkompetenser)).

Screen Shot 2015-04-20 at 23.23.28

Grov skiss av mitt yrkesjags sammansättning

Min senaste ansökningshandling

Klicka på länken nedan för att se min senaste jobbansökan. Jag skrev den för cirka ett år sedan avseende ett jobb jag inte kunde motstå att söka, som Trend & Consumer Insight Manager på ett företag i dagligvaruindustrin. Tyvärr var det uppenbarligen fler och kompetentare krafter i rörelse just då så jag blev tyvärr inte aktuell för det jobbet.

JonasMedin_edit

Screen Shot 2015-04-26 at 21.54.32

Utdrag ur min senaste jobbansökan

Andras bild av mej

På LinkedIn har jag av mina kontakter fått ett antal av mina kompetenser bekräftade och även om man bör ta detta med en hel skopa salt så tror jag att det säger något.

Screen Shot 2015-04-20 at 22.25.19

Mina bekräftade kompetenser på LinkedIn

När jag slutade på Västtrafik så fick jag en personlig present av Lars Backström, VD. En pennvässare som i motiveringen symboliserar vilken roll jag haft på Västtrafik. Dels på företaget och dels i relationen till Lars. Jag har gjorde Västtrafik vassare. Jag tänkte ett steg längre, utmanade och ställde hela tiden ett krav till.

Personlighetstest

Jag har vid ett par tillfällen gjort jobbrelaterade personlighetstest och överraskande många gånger, fler gånger än vad slumpen skulle medge, har mina svar, seriöst avgivna, tolkats som icke-konsekventa. Det än nästan lite komiskt, men också källa till lite oro om någon skulle förlita sej för tungt på dessa test. Det senaste, en DISC-analys jag gjorde på Västtrafik fick jag göra om en gång och fokusera på arbetet i vår ledningsgrupp (Försäljning och Marknad) för att få ett godtagbart resultat.

Screen Shot 2015-04-20 at 22.36.28

Screen Shot 2015-04-20 at 22.35.44Screen Shot 2015-04-20 at 22.37.19

Mitt senast gjorda personlighetstest

Avslutningsvis

Jag finns att följa på ett antal sociala plattformar, varav LinkedIn kanske är den mest relevanta i detta sammanhang. Där kan man lite mer utförligt läsa om min utbildning, jobb och erfarenheter.

Dina reflektioner

Jag är nyfiken på alla dina reflektioner på det ovanstående. Allt som gör att min beskrivning av mitt yrkesjag blir bättre (mer korrekt OCH mer attraktivt). Hur jag prioriterat i mitt brev, hur jag återgivit vår tid ihop som kollegor, hur jag bedömer mina kompetenser. Har jag överdrivit, har jag varit för ödmjuk? Har jag lyft fram rätt eller fel saker?

Och känner du direkt att du vet en plats där man verkligen skulle vara i stor nytta av mej så kan du ju tipsa 😉

Tack på förhand!

2 reaktioner på ”Mitt yrkesjag och min jobbframtid

  1. Ping: Trivectormannen, UEFA-statistikern och Anders Borg | #LOAMJOM

  2. Ping: Jobb, boende och annat på att-göra-listan | BaselPappa

Kommentera

