Vi var på IKEA i helgen. Om hemlängtan, private label och e-handel.

Givet att man bor i Sverige så finns det ingenting intressant med rubriken ovan. Ingenting. Men IKEA har en speciell funktion för svenskar utanför landets gränser. Det är en oas av svenskhet. Detta har jag hört från svenskar som bott i olika delar av världen och nu har jag också upplevs det själv. Det rör sej främst om restaurangen och dess köttbullar, om Sverigebutiken vid utgången där man kan köpa svenska varor man saknar hemifrån samt kanske att vandra omkring i varuhuset bland bekanta produkter med bekanta namn

Som du kanske minns från perioden kring denna bloggs tillkomst så behövde vi komma ner väsentligt i volym och därför gjorde vi oss av med en massa grejer. Nu på onsdag flyttar vi till Utengasse (äntligen ett eget hem) och i samband med det kommer resten av vårt bohag som stått magasinerat i Tyskland i tre månader (hurra! äntligen får man bo bland sina egna saker såsom vassa knivar, böcker, egen säng etc).

Men nu är det också dags för ett par realitychecks: Vi sålde samtliga LGs möbler och behöver ersätta dom och Man behöver vara mycket bättre på compakt living när man bor i lägenhet än man behöver om man bor i villa. Således tog vi spårvagnen till IKEA (Pratteln) i lördags.

Det blev ett ganska vanligt IKEA-besök trots allt. Vi kom hem med det viktigaste och en del oviktigt småplock, så som det brukar vara. Med ”det viktiga” tänker jag på grindar för att hindra L från trapporna i nya lägenheten och skålar som flyttfirman missat att packa ner och som står kvar i #GulaHuset (men som kommer plockas upp endera dagen och transporteras till Utengasse).

När vi åt köttbullar i restaurangen kände jag ingenting, men när jag gick igenom Sverigebutiken vätskades mina ögon då jag passerade förbi rader av traditionella svenska varor och slutligen stannade till vid Kalles kaviar. Jag har inte saknat smaken, men plötsligt stod jag där med en tår på kinden och en blågul tub i min hand.

Låt mej reflektera lite kring två saker som slog mej i samband med IKEA-besöket.

Sverigebutiken 

Sverigebutiken som officiellt heter IKEA Food består av en massa produkter som påminner om Sverige men som är lite svåra att få tag i utanför landet. Jag har redan nämnt Kalles kaviar, men det rör sej också om lingon- och hjortronsylt, skorpor, inlagd sill, lösgodis etc. Att kunna få tillgå dessa produkter känns fantastiskt. Men det är verkligen trist att se att IKEA har fått leverantörerna att tillverka nästan samtliga produkter under sitt IKEAs varumärke. Kalla det private label, egna märkesvaror eller vad du vill. Allting har en trist generisk känsla av anonymitet. Jag sa allt, men det finns några undantag: Kalles kaviar (Abba), Göteborgskex Variant, Pågens gifflar och ett par sorters choklad (Diam och Marabou chokladrullar). Jag undrar vilka förutsättningar och överväganden som ligger bakom att just dessa produkter klarat sej undan IKEA-välten?

Genom att köra eget varumärke tjänar IKEA givetvis mer pengar och får det att se mer IKEA ut i hyllorna. Det man förlorar är en del av igenkänningen som Svensk och viss irritation från private label-motståndare som mej. Jag hade mycket hellre känt igen lingonsylt från BOB, hjortronsylt från Önos, sillburkar från IKEA, skorpor från Pågen etc. Jag tycker IKEA på detta sätt förstör Svenskskafferiet.

Noterbart i övrigt från Svenskbutiken:

  • Otroligt ont om saltlakrits. Sammanlagt bland lösgodiset och bland påsarna tror jag att jag hittade en enda sort. Jag tycker gott IKEA skulle närma sej Malaco och börja föra delar av  Viva-sortimentet. Men det kanske inte går med mindre än att det blir IKEA-brandat.
  • Man kan köpa öl, cider och sprit i förbutiken på IKEA i Pratteln.

Hemleverans

Om man behöver hjälp med hemleverans från IKEA här i Schweiz, och det behöver vi som inte har någon bil, så kostar det från 99 CHF (motsvarar för närvarande ca 900 SEK) och kan gå till på två olika sätt:

  • E-handel via IKEA.com – En handlar ur den digitala katalogen på hemsidan och när man betalat tar det tio dagar till leverans.
  • Självplock – En spenderar en halvdag i butiken och plockar ihop allting på vagnar som man sedan lämnar vid kassorna. Dessa varor levereras sedan inom två dagar.

Varför är det så stor skillnad i leveranstid? 2 VS 10 dagar. Kanske vill man gynna den klassiska gör-det-själv-andan som omger IKEA? Eller är det den återkommande viljan att få in folk i butiken?  En sak är klar, det är inte en funktion av att det tar 8 dagar extra att plocka ihop varorna.

IKEA har en bit kvar innan dom är ett riktigt bra e-handelsföretag. Det märks även på uppbyggnad av webbutiken som inte är speciellt lätt att hitta på eller inspirerande. Jag förstår att man fortsatt vill ha in kunder i den fysiska butiken för det lär vara en tämligen begränsad merförsäljning i den digitala butiken. Men med utveckling av webshopen finns det rimligen en rejäl ytterligare potential för IKEA.

unnamed

Annonser

3 reaktioner på ”Vi var på IKEA i helgen. Om hemlängtan, private label och e-handel.

  1. EVM (Egna Varumärken) är hemskt i många avseenden. I de fallen du nämner som inte det står IKEA på så har de ännu inte nått rätt pris. Det skulle bli för dyrt för IKEA. Fast de försöker nog hela tiden hitta alternativ.

    För mig som var med på IKEAs resa ut på webben och som talade mycket med det teamet som jobbade med IKEA 2000 på Framfab så var det just det, driva kunderna till butikerna. Du spontanköper mycket mer i en fysisk butik. Speciellt de varor med extremt hög marginal på. Så man vill inte ha en optimal nätupplevelse. Ännu. Jag tror om 5-10 år så är butikerna inte samma magnet.

    Liked by 1 person

  2. I början av 2000-talet under min tid i London så var igenkänningsfaktorn total i IKEAS Sverige-shop! Då hade de endast ett fåtal produkter under det egna namnet. Sen under den senare London-perioden så hade i princip allt bytts ut till egna- många gånger sämre – varianter. Synd!

    Liked by 1 person

  3. Ping: IKEA startar riktig e-handel | BaselPappa

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s