På öppen förskola av misstag

I onsdags flyttade vi. Medan Jennie dirigerade flyttgubbar så tog jag hand om barnen. Lämna LG i skolan, underhålla L under förmiddagen, hämta LG på skolan kl 12, äta lunch och åka till Svenska skolan i Bottmingen och sedan hem till vår nya adress på Utengasse. Men låt mej återkomma om flytten.

På förmiddagen promenerade jag och lilla L från Kleinhüningen ner till Kleinbasel och vidare i området kring vår nya adress. Ganska omgående tog min nyfikenhet oss in på en stor avgränsad gård som ligger precis intill Wettsteinbrücke som heter Das Bürgerliche Waisenhaus och idag i huvudsak innehåller dagis och och utbildninginstitutioner. Men Das Bürgerliche Waisenhaus har varit ett kloster med anor från 1400-talets första år.

Så fortsatte jag till Aktivitetshuset i Wartecks gamla bryggeri, Werkraum Warteck. Där finns finns en massa olika aktiviteter, föreningar, nattklubb och restauranger. Jag gick in på gården och hittade ett anslag om Quartier Treffpunkte Basel. Min tyska blir bättre och av sammanhanget anar jag att det skulle kunna vara något som påminner om en öppen förskola. Tre-fyra vuxna med ett till två barn var har samlats bakom mej och går nu in i huset och en av dom, en man tilltalar mej på Schweizertyska. Jag förstår ingenting, men kan på hjälplig tyska säga att jag inte pratar så bra tyska och han bjuder in mej. Jag förstår inte riktigt till vad, men en kvinna är påstridig och deras vänlighet gör att jag följer med in i det magnifika huset utan att riktigt förstå till vad. En mörk stenkorridor senare kommer vi fram till ett kapprum med posters och flyers om en massa olika aktiviteter. Lite avvaktande men rätt nyfiken följer jag med in i rummet som påminner om en gymnastiksal med pentry. Under de närmaste timmarna pratade jag en stund med de flesta av de 5-10 vuxna som passerade under förmiddagen. Lilla L å sin sida lekte mestadels för sej själv, men visade intresse för några av de barnen som var i hennes egen ålder. Vi hann med både snacks och kaffe innan vi lämnade för att hämta storasyster. Men vi lär återkomma hit.

 

images Unknown

En reaktion på ”På öppen förskola av misstag

  1. Ping: Egen lägenhet i Basel | BaselPappa

Kommentera

