Egen lägenhet i Basel

Då har vi äntligen flyttat till egen lägenhet och i samband med det fick vi också hela vårt bohag som varit magasinerat någonstans i Tyskland det senaste kvartalet. En milstolpe som startar en ny fas i vår Baselvistelse.

Själva flytten gjordes i onsdags och gick ju väldigt smidigt för oss, men flyttgubbarna hade det värre. Våra 34 kubik skulle ju fördelas på tre-fem utan hiss och med brant trappa upp till våning fem. Jag skötte, som jag berättat om tidigare, barnen och skolgången medan Jennie som var hemma från jobbet dirigerade två omgångar med flyttgubbar.

När jag och flickorna återvände efter Svenska skolan så mötte vi upp Jennie i vår nya lägenhet på Utengasse. Men hon var inte ensam där. Utan det var fullt med kartonger och möbler i varje rum. Man förstod på förhand att det skulle bli rätt tufft att komma i ordning så som sej bör när man flyttar från hus till lägenhet. Jag tyckte det kändes väldigt tufft och misströstade en del.

Men steg för steg har vi fått allt mer ordning. Det är ju som så att en hink med 10 liter sten och en hink med 10 liter vatten inte behöver ta 20 liter i anspråk tillsammans. På samma sätt försvinner kartong efter kartong in i bokhyllor, skåp, garderober och källare. Jennie har gjort det mesta av uppackandet och jag har skött Lisen, de tunga lyften och väggborrandet.

På torsdagen fick jag hjälp av kompisen Peter. Vi hann både med Tysklands-shopping och besöka IKEA under dagen innan jag hämtade LG. Sedan dess har vi lyckligtvis har vi haft Jennies optimism och en tredagarshelg på oss för uppackning. Och även om det går framåt så kommer vi behöva tid, tålamod, kreativitet och ytterligare minst ett par besök på IKEA innan vi är i mål med uppackningen. Man flyttar inte in ett villabohag i en lägenhet hur som helst.

 Tidigare idag satt jag på balkongen och funderade lite.

Jag lovar att återkomma med bilder inom kort.

Kommentera

