Jag är ett gör-det-själv-monster

Det är som det är. Jag är sällsynt dålig när det kommer till händighet och verktyg. Tummen exakt mitt i handen så att säga. Jag tycker naturligtvis att det är jobbigt och tråkigt, men det är inget jag skäms över.

Men varje gång det närmar sej praktiska moment i hemmet blir det dålig stämning och det är mitt fel. Först har jag så stor vånda att det närmar sej ångest. Jag mår dåligt, spänner mej och möter den förestående utmaningen som ett barn: försöker förhala uppgiften på olika sätt: Dels genom att prioritera annat, men också genom reella flyktbeteenden. Familjen, och då framför allt Jennie, håller så låg profil som möjligt. Dom vet att mitt humör är i botten och jag får all hjälp jag ber om, men ingen säger emot mej, och ingen tar egna initiativ. Jag är ett gör-det-själv-monster. Jennie är nästan ovärdigt vänlig mot mej. Peppar, berömmer och hejar långt mycket mer än jag förtjänar. Allt detta vet jag. Det sker nästan på detta sätt varje gång. Jag skäms naturligtvis över mitt dåliga beteende. Självklart. Ändå kan jag inte göra något åt det.

Men så kommer sanningens minut ändå obönhörligt. Överraskande ofta kopplat till att det skall borras i väggar. Ja, möjligen är det så att mitt självförtroende är allra sämst för en så banal handling som att borra hål och sätta upp eller fästa något i väggen. Med det sagt är det kanske en av de mest avancerade handlingarna jag vågar göra. Jag klarar av att sätta ihop IKEA-möbler och liknande efter ritning även om stämningen ofta blir dålig även då.

Jag har uppenbart dålig fallenhet för det händiga. Till det är mitt självförtroende i ämnet sedan länge kört i den absoluta botten. Och om det är så att träning gör att man blir bättre, vilket ju med till sanning angränsande sannolikhet är fallet så blir det av naturliga skäl minimalt av den varan eftersom jag inte är intresserad och i möjligaste mån undviker händiga utmaningar i hemmet.

Ja, det gör att jag känner mej rätt dålig. Kanske inte direkt omanlig, men otillräcklig och liksom svag. Speciellt när jag träffar händighetsproffs på städ-, fixardagar eller i andra sammanhang. Dessutom är händighet en kompetens som jag ibland får hjälp med av händighetsproffs och då omedelbart hamnar i ett underläge jag inte kan återbetala med annan tjänst. Jag har ingen kompetens som kan betraktas som en valuta av värde för privatpersoner. Detta känns givetvis uselt, men jag vet att jag kan en massa andra saker. Men det är få privatpersoner som är i behov av marknadsanalys, statistiska analyser eller en kommunikationsplan. Jag har helt enkelt bara fått lära mej leva med denna defekt. Tyvärr har även min familj fått göra det.

Men idag har det gått bra. Stundtals lite spänd stämning, men mest fniss och god stämning och nu står två meter PAX där, ordentligt fäst i väggen.

IMG_8280

Kommentera

