Skolavslutningen är min bästa svenska högtid

Tiden går och jag tror att man kan säga att vi börjar känna oss lite varma i kläderna här i Basel. Med det sagt så är det ju massor vi inte vet och inte förstår, men vardagen är inte längre lika obekväm, vissa dagar till och med riktigt bekväm. Kanske är det ändå som när man blir med en ny trädgård, man behöver  uppleva ett år på plats för att veta vad som finns, och hur det ter sej under olika årstider och förutsättningar.

Jag trodde att jag skulle bli en Sverigefanatiker om/när jag bosatte mej utomlands. Men så verkar det inte än så länge. Jag ser inte all sport, jag höjer inte alla svenska kulturyttringar till skyarna och vi firar inte högtiderna speciellt mycket. Faktum är att jag nog är lite förvånad över mina modesta Sverigeyttringar såhär långt. Detta kan kanske bero på att vi inte är så långt hemifrån och behovet för att hävda det svenska är kanske inte så himla stort.

Nu går vi in i juni och då kommer några ytterligare starka svenska högtider: nationaldag, skolavslutning och midsommar. Något överraskande, åtminstone för mej, är det den svenska skolavslutningen som känns absolut starkast för mej och som jag kommer sakna mest.

Jag har så starka känslomässiga band kopplade till skolavslutningen:

  • Tidpunkten. Försommaren är min favorittid på året. Exploderande grön, men ändå skör,med svala kvällar och nätter.
  • Sommarsångerna. Jag är nästan försvarslös mot våra sommarsånger framförda av barnkörer som repeterats i flera veckor.
  • Lever nära lång upprampning. I vuxenvärden jobbar vi med korta tidsspann och snabba fixar. Med barn får man uppleva långa upprampningar på ett annat sätt. Med julkalendrar och sommarsånger som repeteras i många veckor växer förväntan för varje dag. Detta har hjälpt mej att på nytt uppskatta t ex veckorna före jul igen.
  • Nostalgi. Jag har en stark emotionell koppling mellan skolavslutning och mina egna sommar- och sommarlovsminnen. Och även om jag var en del ensam om somrarna när jag var liten så finns det så många fina starka minnen bestående av sol, blå himlar, gröna ängar och blått badvatten.

Jag gråter alltid på skolavslutningarna och jag njuter för av varje tår.

Den 9 juni är det skolavslutning på Montessori i Floda (det är LGs skola i Sverige). Blir tårögd bara jag tänker på det. Kommer tänka extra på kompisarna där hemma  den dagen. På sångerna, på talen, på den sluttande gräsmattan, på solen (i mitt huvud är det sol oavsett väder), på de förväntansfulla, glada och stolta barnen, på tårtpicnicen och på föräldrarna.

17 juni har Svenska skolan i Basel skolavslutning och 3 juli är det skolavslutning på Academia. Men ryktet säger att det skolavslutningarna här nere är väldigt diskreta. Själv gillar jag barnkörer, tal och tårtkalas.

Skickar med er min favoritsång inför skolavslutningen: Sång om sommaren.

Unknown

3 reaktioner på ”Skolavslutningen är min bästa svenska högtid

  1. Ping: VAB, en dålig start på midsommarveckan | BaselPappa

  2. Ping: Junihögtiderna och vad som egentligen är viktigt | BaselPappa

  3. Ping: Juni 2015 sedd från juni 2016 | BaselPappa

Kommentera

