#kunskapsfråga

Under innevarande vecka har jag hand om quiz-staffett-twitter-kontot @kunskapsfraga, från vilket det varje kväll kommer en fråga och där vinnaren belönas med stor ära. Detta har pågått dagligen sedan 2011 då jag startade kontot. Här en en lite mer fullödig bakgrund. Jag borde formulera en disclaimer med hänvisning till minnesbortfall; men jag struntar i det.

 Starten 2011

  • 1 juli 2011, efter ett år på twitter hade jag en av de där bekanta twitterdipparna som återkommer då och då. Jag ville göra någonting nytt. Det var inte speciellt genomtänkt när bestämde mej för att köra en månads daglig frågesport från mitt konto @medinjonas.
  • Namnet kom från Jennie (@indietanten), min fru. I början av vår relation, kritiserade hon mej för att jag ställde frågor till henne som jag visste svaret på. Antar att hon såg det som att jag kontrollerade henne. Hon kom att kalla det kunskapsfråga: -Är det där en riktig fråga eller en kunskapsfråga. Jag har förbättrat mej, ställer färre kunskapsfrågor till henne och när jag gör det så får hon veta att det är en kunskapsfråga. När jag nu skulle börja en daglig frågesport på twitter var namnet därför givet. Hashtaggen #kunskapsfråga var född.
  • Första frågan handlade om vilka tre lag som låg i herrallsvenskan i fotboll under heta 80-talet och sedan rullade det vidare med en ny fråga varje dag i hela juli tills Peder (@E5R) stod som månadsvinnare och fick ett litet pris.
  • Jag fick uppskattning, glada tillrop och när jag frågade om man önskade en fortsättning så fick jag ett ganska massivt JA till en fortsättning.

Fortsättningen

  • Sömlöst fortsatte jag fråga för fråga, dag för dag, vecka för vecka och månad för månad. Tidigt i detta förstod jag att priset (jag tror Peder fick ett litet spel) inte var så viktigt. Äran var större.
  • I början var det av naturliga skäl inte så många svarande, men under de kommande månaderna blev det fler och fler.
  • Jag förstod at det fanns en liten plats för denna företeelse när jag noterade att det uppstod lite trashtalk innan frågan och eftersnack kring själva frågan.
  • Några svarare hittade tidigt hit och har hängt i hela vägen (till exempel @fabianbom)
  • Andra kom och gick i perioder (@danielsjogren, @oscfor, @lisaofsweden, @abbespappa, @stenpoppase)
  • Inför 1-årsjubileet ville jag hitta på något speciellt. Lika ogenomtänkt som starten var så kom idén om att köra ett dygnsrace med 25 frågor på 24h och med ett pris till vinnaren. Jag kallade det #kunskapsfråga24h. Jag ville inte stå för hela priset själv utan vad snällt utan fick börja ragga priser. Några av välgörarna inkluderar
    • 2Entertain (Fredrik Toreskog)
    • Resultatfabriken (Johan Kjörk)
    • Exide (Daniel Sjögren)
  • Första året (2012) fick @Oscfor, @danielsjogren och @fabianbom fick se sej besegrade på mållinjen. Den sista frågan vid midnatt gav @paulwestin segern.
  • Minns glädjen när Magnus Betnér (@MagnusBetner) efter ett par försök vann en fråga om maxhastighet för husvagnar. Då kändes det etablerat på något sätt.
  • Vintern 2012 då jag var på långsemester på Sri Lanka tog jag, inspirerad av curators of Sweden hjälp av 6 kuratorer som jag lyckades rekrytera. Dom tog ansvarsfullt hand om var sin vecka från sina respektive konton.
    • @JagToll
    • @OscFor
    • @ForsNillad
    • @DanielSjogren (idag @DBirgerstam)
    • @PaulWestin
    • @FabianBom
  • På inrådan av @deeped startade jag i januari 2013 twitterkontot @kunskapsfraga för att undvika att någon skulle sno konceptet. Lite knackigt i början började folk hitta och följa det nya kontot.
  • Då och då har jag behövt utmana mej själv på olika sätt för at det skall vara kul att fortsätta.
    • Temaveckor, med något aktuellt ämne. Dessa har legat olika nära mina egna intressen: Schlager, Guldägget, Friidrott.
    • Ibland har dessa teman och ibland har enskilda frågor genererat priser som jag fått eller tiggt av vänliga själar (Guldägget, 2Entertain m fl har varit välgörare)
    • Jag har också haft gästfrågare: P3:s Christel Valsinger (@ChristelV), SVT-sportens Jonas Karlsson (@SVTKarlsson) bl a.
  • #Kunskapsfråga24h blev tradition. Välgörare skänkte priser när jag frågade snällt.
  • Andra året (2013) dök @henrik___S upp sopade banan med allt motstånd.
  • Vid den här tiden hade ytterligare svarande kommit till och kontot hade ca 500 följare. Frekventast svarande var @henrik___S, @LisaofSweden, @PaulWestin, @OscFor, @gee_nkpg och @HugoZH.
  • #kunskapsfråga24h:s tredje år (2014) vanns åter av @henrik___S i stor stil.
  • Jag försökte, utan framgång, övertala Rickard Olsson (@enRickardOlsson) att #kunskapsfråga skulle kunna vara rekryteringsbas till Vem vet mest.

Slutet och återuppståndelsen

  • Jag hade dock redan bestämt mej. Efter #kunskapsfråga24h i juli 2014, efter 3 år och över 1 000 frågor slutade jag ställa frågor. Jag hade ledsnat och det var mer än börda än ett nöje.
  • Jag hade haft tankar att göra om hela kontot till ett stafettkonto och hade nog den ambitionen under hela hösten 2014 men jag orkade/prioriterade det inte.
  • Lyckligtvis uttryckte @PaulWestin, @OscFor och @LisaofSweden intresse för att ta över och hantera stafettandet varför jag slutligen lämnade över @kunskapsfråga med varma händer till varma händer under senhösten 2014.
  • Nu har kontot gått som stafettkonto i ett halvår (sedan 1/12/2014) vilket gett större variation och framför allt svårare frågor.

Framtid

Jag vet inget egentligen ingenting om @kunskapsfraga:s framtid, den ligger inte längre i mina händer, men jag hoppas:

  • att antalet följare fortsätter att öka ty det ökar motivationen
  • att antalet som vill ta sej an en vecka som QuizMaster är så stort att administratörerna och de närmast sörjande inte ledsnar.
  • att det blir nya #kunskapsfråga24h

Om du gillar frågesport, gå in och följ @kunskapsfraga på twitter och var vaksam varje kväll vid 10-tiden då frågan kommer. Om du gillar #kunskapsfråga, sprid budskapet till dina vänner, till exempel genom att dela med dej av detta blogginlägg.

815d97a5-0220-4a65-a409-97d677361f24

En reaktion på ”#kunskapsfråga

  1. Ping: Jag och sociala medier | BaselPappa

Kommentera

