IKEA startar riktig e-handel

Att IKEA storsatsar och startar riktig e-handel är egentligen inget ämne för #Baselpappa, men eftersom jag tidigare varit inne på det det ämnet kommer här en liten uppföljning i form av en artikel från CompuerSweden. Det var i slutet av april jag kritiserade IKEAs e-handel i slutet av detta inlägg.

Såhär skrev jag då:

IKEA har en bit kvar innan dom är ett riktigt bra e-handelsföretag. Det märks även på uppbyggnad av webbutiken som inte är speciellt lätt att hitta på eller inspirerande. Jag förstår att man fortsatt vill ha in kunder i den fysiska butiken för det lär vara en tämligen begränsad merförsäljning i den digitala butiken. Men med utveckling av webshopen finns det rimligen en rejäl ytterligare potential för IKEA.

Min vän Niklas visste mer och kompletterade i kommentarerna:

För mig som var med på IKEAs resa ut på webben och som talade mycket med det teamet som jobbade med IKEA 2000 på Framfab så var det just det, driva kunderna till butikerna. Du spontanköper mycket mer i en fysisk butik. Speciellt de varor med extremt hög marginal på. Så man vill inte ha en optimal nätupplevelse. Ännu. Jag tror om 5-10 år så är butikerna inte samma magnet.

Nu tycks det dock som om IKEA tänkt om och kommer storsatsa på e-handel för att nå den där extra potentialen. Jag blir glad när jag läser artikeln om hur kundupplevelseansvarig, Carole Bates, är i centrum för denna satsning. Hur många företag har förresten någon anställd ansvarig för kundupplevelser?

Det låter som man tänker rätt på IKEA, men fokus på kundens upplevelse och att få med inspirationen och spontanköpen in i den digitala miljön. Service, distribution och tillgänglighet från alla devices är en hygienfaktorer.

ikea-webwinkel

Kommentera

