VAB, en dålig start på midsommarveckan

Nu, när de flesta i Sverige har slutat skolan och många håller på att gå in i semester, nalkas också midsommar. Här i Basel ser vi fram emot att ta emot vår amerikanska väl Walter som jag inte träffat sedan LG var i Ls  storlek; således var det nog 8 år sedan vi sågs senast.

Men veckan får en usel start. Måndag och skolhämtning vid 14:30 och vi har med en kompis hem. Det leks, det äts och det skojas. Kompisen går hem och sedan på kvällen någon gång före åtta bryter det ut: rejäl magsjuka. Oklart om det är dålig mat eller klassisk magsjuka. Men just under måndagkvällen hinner jag inte fundera så mycket över det.

Jennie är på jobbresa i Oslo och lilla L har skaffat en ny ovana att småsova ett tidigt pass på ett par timmar med start 18-19 och vid pass 19:30 när hon vaknar måste jag hantera en magsjuk 9-åring som kräks var 20-30:e minut och en 14-månaders baby som inte vill sova. De första timmarna är kaos när jag bär bebis och torkar kräk samtidigt. Men vi lär oss. Storasyster duschar, jag byter lite lakan, kompletterar med handdukar och får fatt på en hink samtidigt som jag bär bebis. Vid elvatiden somnar lilla L i min famn så jag kan lägga ifrån mej henne. LG är tyvärr fortfarande uppe var 20-30:e minut så jag sätter mej på toaletten mitt emellan flickornas båda sovrum för att kunna rycka ut i den riktning där jag behövs. Vargtimmen passerar utan förändring, LG är uppe minst ett par gånger i timmen och klockan närmar sej fyra innan hon får sova mer kontinuerligt.

Jag vaknar långsamt till liv. Känner igen känslan. Det är som att långsamt stiga upp mot ytan. Ljudet och bilderna av verkligheten återmaterialiseras bit för bit i accelererande fart tills man nåt ytan. Jag hör först och förstår sedan: Lilla L har vaknat, känner sej övergiven och gallskriker. Jag går sömndrucken in till henne och lyckas lugna henne och få henne att somna om. En viktig seger som jag knappt tar notis av innan även jag återvänt in under sömnytan. Sedan sover vi ganska länge alla tre.

Tisdagen äter LG nästan ingenting. Har feber men kräks bara en gång. På eftermiddagen äter hon en brödskiva och en isglass.

På onsdagen går det bättre. LG äter lite rostat bröd och är uppe och tittar på film. Vid lunch kommer Jennie hem från Norge och vid middagstid rättar LG mej på ett skämtsamt men lite irriterande sätt. Hon är tveklöst på väg tillbaks. Äter ett par mackor, te och äpplejuice till kvällsmat.

På onsdagseftermiddagen missar vi skolavslutningen på Svenska skolan. Det är klart vi tycker det är tråkigt, men vad skall vi göra? Vi sörjer det egentligen inte eftersom vi sedan någon dag insett omöjligheten. I efterhand kan jag dock konstatera att jag saknar sångerna. Nu får jag hoppas på en lyckad midsommar.

På torsdagen får LG ändå stanna hemma och repa sej. Äta, sova och komma igång. Fredagen är bara halvdag. En bra återkomst. Men redan nu ikväll kommer Walter och imorgon är det midsommar.

images

En reaktion på ”VAB, en dålig start på midsommarveckan

  1. Ping: Juni 2015 sedd från juni 2016 | BaselPappa

Kommentera

