Junihögtiderna och vad som egentligen är viktigt

I början av juni skrev jag ett blogginlägg inför högtidssäsongen i juni om hur jag kände inför dessa och om att skolavslutningen var min favorit. Tiden går fort och och nu har dom passerat allihop: nationaldag, midsommar och skolavslutning.

Det var fina firanden och jag njöt lite fuktiga tårkanaler under skolavslutningen, men jag känner ingenting för högtiderna i sej. Jag trodde det skulle vara annorlunda. Jag trodde att jag skulle börja fira de svenska högtiderna som aldrig förr så fort jag lämnade Sverige. Bli en riktig Sverigetok. Men så har det inte blivit.

Det jag däremot känner är att jag saknar mina vänner. I samband med högtiderna ges det ofta tid för umgänge och samtal på tu man hand eller i grupp. Det är guld värt i ett stressigt vardagspussel. Några ord vid grillen, ett samtal på en filt, en kvällspromenad i den ljusa natten och ärliga men lite överförfriskade kärleksförklaringar vänner emellan.

Det kan ju vara så att några av dom jag träffade på de just passerade junihögtiderna kommer bli mina bästa vänner och att jag nu överser det? Möjligen. Men när jag känt dom som idag är mina vänner i fyra månader så hade jag nog inte förstått amplituden på vår kommande vänskap. Så kanske firade jag midsommar, nationaldag, och skolavslutning med blivande vänner för livet.

 

Och kanske är det så att mitt behov att fira svenska högtider kommer öka ju längre tid jag vistas utanför Sverige. Men Schweiz är inte så speciellt långt ifrån Sverige varken geografiskt eller kulturellt och med internet till hjälp så är man aldrig speciellt långt ifrån Sverige.

Nu är det i alla fall juli och inte vilken dag som helst. Det är LGs 9-årsdag och skolterminens sista dag på Academia.

n1_05820

 

 

 

En reaktion på ”Junihögtiderna och vad som egentligen är viktigt

  1. Ping: Juni 2015 sedd från juni 2016 | BaselPappa

Kommentera

