Nya livet tar mer och mer plats

Det går så dåligt för mej med bloggen just nu. Nya inlägg kommer alldeles för sällan. Samma sak med min och Mats podcast LOAMJOM. Livet och vardagen ställer mer krav och även om jag bara motvilligt skulle erkänna det så gör det att jag ger bloggen och podcasten lägre prioritet.

I grund och botten är det förmodligen bra att jag och vi i familjen får mer att göra i vårt nya liv i Basel. Kanske är det till och med ett krav för att vi skall kunna trivas här på lite längre sikt. Vi träffar vänner, vi har fler aktiviteter och vi hittar på mer utflykter och andra saker. Det gör att det blir mindre tid över åt blogg och podcast, dessutom minskar möjligen behovet att teckna ner historier från vår nya vardag och möjligen är det också så att det gamla livet i Sverige, där jag visserligen har flest läsare, känns avlägsnare och mindre relevant.

Det blev uppenbart för mej i veckan att man ganska snabbt fått ett betydande och till synes växande avstånd till vardagen i Sverige. Först bommade jag när höstlovet var och sedan trodde att de bilder jag såg på de nya svenska sedlarna var skämtvarianter på de riktiga pengarna. Avståndet växer snabbare än jag trott.

Men det är också något ledsamt med detta nyfunna avstånd. Jag vill inte få för mycket distans till min svenska vardag och till mina vänner i Sverige. Jag vill inte tappa ord och uttal. Jag vill vara lättåteracklimatiserad när vi väljer att flytta hem till Sverige igen.

Tänker och jämför åter igen med när jag flyttade från Floda till Linköping för att plugga på universitetet i mitten av 1990-talet. Jag kände ingen i Linkan då och utöver studier så la jag mycket tid på det sociala för att bygga upp en ny vänskapskrets och ett nytt socialt nät. Minns att jag då gjorde liknelsen att jag bakom mej lämnade något trasigt, en ruin, men än så länge bodde jag i något ofärdigt, kanske bara i ett tält. Att mitt i livet flytta med familj är på många sätt en större operation. Plötsligt är man fler, mer fler behov och fler preferenser. Mer att ta hänsyn till.

Låter som jag går ut i moll men i grund och botten handlar det om att förstärka dur med lite KBT. Det nya livet ställer mer krav och nu måste man börja prioritera igen.

M-skylt vid rapsåker. Skåne. Sverige.

 

2 reaktioner på ”Nya livet tar mer och mer plats

  1. Det låter sunt! Här och nu är en floskel som ofta är bra att tillämpa.

    Men jag saknar dina berättelser från er nya vardag, både i bloggen och podden. Så när tiden och orken finns får du gärna fortsätta. Men känn inga krav på regelbundenhet!

    Gilla

Kommentera

