Barcelona

I torsdags kom vi hem efter tio dagar i Barcelona. Det var rena turen att Jennies konferens där sammanföll med LGs höstlov så vi kunde följa med. Några dagar var jag ensam med flickorna i Barcelona medan Jennie jobbade, men helgen och några dagar in på veckan blev det urban semester för hela familjen tillsammans. Vi har bott bra, ätit gott, haft spännande sightseeing och somliga av oss har också haft lyckad shopping.

Vi bodde i norra delarna intill ett konferenscentrum, ett stort shoppingmall och med nära till kommunikationer och till havet. Tydligen kallas stadsdelen Diagonal Mar i el Front Maritim del Poblenou.

Första dagen spenderade vi vid hotellets pool. De följande två dagarna körde vi sightseeing från busstak enligt hop on-hop off-principen och fick på så sätt se väldigt mycket av Barcelona. Med den typen av aktivitet med en 1,5-åring blir det rätt mycket improvisation och oftare oplanerade än de i förväg planerade stoppen. Och även om det ibland kändes rätt hopplöst gick det bra tack vare att jag hade LGs hjälp och att vi hade gott om tid. Resten av dagarna stod enskilda utflykter, shopping och häng på agendan. Dessutom var det fortfarande varmt i Medelhavet och flera gånger kunde vi bada och leka i de höga vågorna på vår strand som hette Llevant.

Vi gjorde oss utflykter till klassiker som Parc Güell, Sagrada Famillia, Casa Batllò och Gotiska staden men också till Olympiska marinan, Olympiastadion, Castell de Montjuïc och Barcelonas Akvarium. Precis som senast jag var i Barcelona så blev jag riktigt tagen av Gaudis arbete. Kyrkan och parken är ju makalösa verk, men guidningen i Casa Batllò gav nya dimensioner och insikter i Gaudis kompetenser och tankevärld. Det var inget mindre än makalöst. Man kan dock krasst konstatera att han missade en sak med Sagrada Familia: om han förstått hur framtidens byggarbetsplatser skulle se ut, tror jag han hade undvikit att låta det se ut som en byggarbetsplats i 100 år.

Barcelona är ju ingen billig stad längre om man är svensk. Men om man kommer från Schweiz så finns det fynd att göra nästan överallt. Och trots att jag bara köpte ett par skor och en träningströja så hade vi sex överviktskilon med oss hem. Det var flera par skor, någon flaska vin och lite blandade kläder till Jennie, LG och till lilla L.

Luncherna intogs där vi var när klockan var dags att äta och bestod oftast av tapas, macka eller snabbmat, medan middagarna oftast intogs i närheten av där vi bodde. Då var det oftast pasta, tapas, pizza eller spanska hamburgare som stod på menyn. Det var inte lätt att matcha Ls nattningstid med våra restaurangbesök. Vi testade att gå tidigt och vi testade att gå sent (efter att L somnat), men det blev inte riktigt perfekt på något sätt. Men oftast trevligt ändå.

Men det finaste med storstadssemestrar är ändå att hänga. Vi gjorde det en del i New York i våras och nu åter igen i Barcelona. Hänga med och där locals hänger. På caféer, i parker, på barer och enkla restauranger. Här i Barcelona gjorde vi det dels i närheten av där vi bodde, på stranden, i mallet och på ett trevligt fik nära tunnelbanan och dels inne i centrala Barcelona: på caféer, på parkbänkar, i lekparker och på tapasbarer. Och så fort man kommer en bit ifrån centrum och lite närmare vardagen så får man lätt kontakt med folk. Detta är det självklara sättet att uppleva storstäder.

När vi kom tillbaks från Barcelona till Basel så hade jag liknande känsla som i våras när vi kom tillbaks från New York. Årstiderna har passat på att byta medan vi var borta. Då hade vi lämnat senvintern och kom tillbaks till spirande vår. Nu lämnade vi sensommarn och återvände till otvetydig höst. Nu faller gulnande löv till marken i Basel.