Blåvitt guldchans

Det är lördag och jag vaknar onödigt tidigt. Igårkväll var jag snarare osäker på om jag skulle kunna lägga tankarna åt sidan och somna, men det var inga problem. Nu är det äntligen matchdag och jag vaknar tidigt med oro i kroppen.

Förutsättningarna är enkla: För att vinna behöver vi ta fler poäng än Norrköping. Således gäller det att satsa allt på att vinna säsongens sista hemmamatch! Om man vill fördjupa sej lite ytterligare: Blåvitt möter Kalmar hemma och Kalmar säkrade allsvenska kontraktet i förra i omgången och har inte mycket att spela för. Norrköping möter Malmö på Swedbanks gräsmatta och MFF har en fjärdeplats och sin heder att spela för. Fjärdeplatsen ger med rimlig sannolikhet chans till Europaspel.

Efter 29 omgångar är det nu det idag det skall avgöras. Sista matchen. Ullevi är utsålt sedan ett par veckor, staden är smyckad och det pratas fotboll över allt.

Jag minns det senaste guldet vi bärgade den där regniga höstdagen 2007 och guldet vi förlorade trots att vi hade händerna på det i halvlek 2009. Idag när vi sjungerJoel Almes vemodiga Snart skiner Poseidon precis före matchstart kommer alla mina Blåvita minnen och erfarenheter samlas i en gemensam punkt, för en stund kommer allting annat läggas åt sidan. Glömmas. Och vid raderna ”Och vi minns första gången när Änglarna sjöng, hur vårsolen värmde och vintern var glömd” kommer jag få gåshud.

Sedan vidtar 2*45 minuter fotboll som avgör säsongens utfall. En match i Göteborg och en i Malmö. En kamp mellan två kamratföreningar. Jag kommer sjunga och skrika för att tillsammans med mina vänner på läktarna försöka göra allt vi kan för att ta de tre poäng som står på spel i vår match. Efter matchen vidtar tomhet eller guldfest. Klockan 15 vet vi. Men tills dess är det ännu några timmar när jag skriver detta. Nervösa timmar som jag skall spendera med likaledes nervösa Blåvita vänner.

Screen Shot 2015-10-31 at 08.21.08

 

Kommentera

