Silver och vänskap

Ja, det blir till att återvända till Basel med delvis oförrättat ärende. Igår var Blåvitt tyvärr inte ens nära guldet som istället hamnar hos kamratföreningen från Norrköping. Medan vi får nöja oss med Stora silver. Denna blogg och detta inlägg skall inte bli en fotbollsanalys det får man ägna sej åt på andra ställen men låt mej innan jag går vidare konstatera två saker:

  1. Blåvitts trupp har inte den bredd och den djupa kvalitet att vi efter en överlägsen vårsäsong kunde sälja Lasse Vibe och få Thomas Rogne skadad och ändå bärga guldet. Vi föll på målsnöret.
  2. Markus Rosenberg är, på grund av andra än fotbollsmässiga grunder, årets personlighet i Allsvenskan med sina vassa armbågar, med kontroversiella uttalanden och med en guldavgörande utvisning.

Trots den fotbollsmässiga debaclet blev det en fin höstresa till Göteborg. Jag spenderade tid med mamma och pappa, jag besökte Järnbruket, jag fick se Blåvitt spela, jag hälsade på Mats och andra kollegor på Västtrafik och jag fick hänga med alla mina Blåvittkompisar.

Jag noterade ju redan i somras att mina vänner i de blåvita leden nog betyder lika mycket för mej som att se själva matcherna. Men det är Blåvitt vi samlas kring, vår samlingspunkt och vår minsta gemensamma nämnare. Och visst är det så att vi pratar mycket fotboll när vi ses: rykten om spelare, supportrar och journalister, omdömen om olika supporterinitiativ, reflektioner kring ledarstil, startelvor och träningar. Och så naturligtvis våra matchanalyser som är lika olika som ett litet partis eftervalsanalys. Men med tiden tillsammans på läktare, i barer, på resor och i bilar har vi lärt känna varandra väl  och samtalsämnena är därför många fler. Det handlar om  vardagen, om barn, hus, jobb, och semestrar. Må hända krävdes IFK Göteborg för att vi skulle lära känna varandra, men jag är säker på att vi skulle fortsätta vara vänner om Blåvitt på något märkligt sätt skulle tas ifrån oss.

Således återvänder jag i afton till vardagen i Basel utan guld och utan guldfest, men med minnen från många fina möten med goda vänner.

12108256_10153736667476202_885166751036720011_n

Kommentera

