Jag pluggar tyska igen

Ja, vem hade kunnat tro det? Att jag skulle återvända till skolbänken för att plugga tyska. Tyska av alla ämnen. Mitt sämsta ämne från högstadiet och gymnasiet. Men nu är det alltså dags igen.

Då (1988-1993):

Jag saknade både fallenhet och intresse för att plugga ett nytt språk. Vid det laget hade jag nog utmaning med att läsa engelska. Och lägg till det att jag inte lyckades hitta ett sätt att motivera mej på. Jag slarvade med läxor och gav hemuppgifter lägst prioritet när dom ställdes mot andra uppgifter. På lektionerna försökte jag hålla låg profil för att slippa få frågor. Jag gick alltid runt med dåligt samvete och lite ångest för min tyskaprestation och byggde upp motstånd mot att ta tag i det. Sämst av allt gick det med grammatiken. Med låg motivation tycktes det ouppnåeligt för mej att lära sej glosornas bestämda form och hur dativ justerade personliga pronomen och verb. Det finns säkert dom som tycker det är charmigt, men för mej kändes det som reglerna var skakiga och undantagen och speciallösningarna många. Lyckligtvis klarade jag mej oftast hyggligt på proven ändå. I synnerhet om dom var oförberedda. Och jag gick genom mina fem års tyskastudier med olika nyanser av betyg tre och hade nog till slut förtjänat den normalstarka trea jag fick i slutbetyg i tvåan på gymnasiets Teknisk linje.

Mycket har hänt sedan dess.

Nu (2015):

Vi har flyttat till Schweiz, och här i Basel talas det en schweizertyska (ett exempel för den nyfikne) som så här långt ter sej snarare som ett eget språk än som den dialekt av tyska något som dom som vet bättre säger att det är. Att det är tyska i botten råder det dock inget som helst tvivel om. Man behöver inte heller tvivla på att man kommer mycket långt med tyska i Basel.

I det omlokaliseringspaket Jennie erbjöds vid rekryteringen finns det pengar avsatta för att både Jennie och jag skall kunna läsa tyska. Dessutom erbjuder kantonen Basel Stadt sej att betala en språkkurs för oss som just flyttat hit. Så med dessa pengar på fickan hörde jag av mej till de två närmaste språkskolorna och efter lite strulig återkoppling från den andra så valde jag den första. Det var så det gick till när jag hamnade på Academia vid Schifflände (för övrigt samma företag som driver LGs skola fast den ligger annorstädes). Jag gjorde ett placeringstest på nätet för att bedöma hur god min befintliga tyska var och ett par veckor senare satt jag i skolbänken igen.

Kursen jag går är Tyska A2 (del 2) intensiv, vilket innebär att jag har lektioner alla vardagar mellan 8:30-10, alltid med tillhörande läxa. Det vore fånigt om jag skulle försöka beskriva vilken nivå det är, så det avstår jag helt enkelt ifrån. Vi har två olika lärare som alternerar och min klass består av åtta unga vuxna och vuxna från olika delar av världen.

Med varje-dag-skola tillkommer en del tidspysslande, men Academia har även barnpassning på repertoaren. Skolan tillhandahåller, mot en kostnad, några timmars dagisverksamhet under lektionerna. Således går lilla L numer 90 min på dagis även på förmiddagarna på mån-, ons- och fredagarna och det är minst lika internationellt som på Ylaa.

Nya Tider:

Numer har jag både intresse och motivation. Och möjligen är det så att den så kallade fallenheten till rejäl del handlar om just intresse och motivation. Jag skall inte ta några högskolepoäng i tyska, jag skall bara minska vardagsfriktionen och uppträda lite trevligare mot mina medmänniskor här i Basel. Under min första vecka har jag ju märkt att jag har lättare än mina klasskamrater att läsa och förstå texter, men att grammatiken fortfarande spökar för mej. Där får jag kämpa minst lika mycket som de flesta andra i klassen. Mina begränsade grammatikkunskaper oroar mej till den grad att jag försökte fiska lite bland språkvänner på Twitter och Facebook härom dagen. Tänk att jag till och med saknar den där tyska grammatikboken med hårda blå pärmarna. Jag är orolig för hur höga språktorn man kan bygga om grunden (grundläggande grammatik) är sned och vind. Men nu råder det nya tider. Numer finns det språkfröknar som har både twitter och egen youtube-kanal. Och dessa tutorials kommer jag ägna tid åt varje helg framöver för att så vad jag kan göra åt mina grammatikkunskaper. Jag är övertygad om att allt detta sammantaget och möjligheten till daglig träning kommer ge bra resultat.

PS: Nu har jag suttit här och bloggat till kl 23 istället för att ägna mej åt dagens läxa; allt är således inte förändrat.

academia College Basel

Skolans byggnad vid Schifflände, Basel.

 

Kommentera

