En promenad genom Frankrike

Det är otroligt svårt att formulera sej kring det som hände i Paris i fredags. De senaste dagarna har jag läst flera försök, några som lyckats men många fler som misslyckats. Precis som när experter skall förklara varför SDs popularitet ständigt ökar och hur man skall bära sej åt för att betvinga dom så är det många som är självutnämnda experter. Självutnämnda och självförhärligande med alla svar på egen hand. För egen del står jag tom. Det är så mycket jag inte förstår i och med terrordåden i Paris. Ondska och revansch i så många led. Och så många oskyldiga som får sätta liv och hälsa till.

Men idag, den första vardagen efter attentaten, tog jag en promenad över till Basels två franska småsyskonstäder, Saint-Louis och Huningue. Vid gränsövergången över till Saint-Louis var det väldigt lugnt. Trikoloren på halv stång, någon extra personal och något bättre kontroll av fordon än normalt men för mej som gick till fots med sovande barn i barnvagn var det bara att knalla igenom. Båda dessa samhällen är små och avsomnade. Och det var samma låga tempo idag. Jag vet inte vad jag förväntat mej, men faktum är att om jag inte letat efter tecken på fransk landssorg så hade jag nog missat det.

Alla flaggor inne i Saint-Louis flaggades i topp, men på det centrala torget där de flesta administrativa byggnaderna finns hittade jag en liten ansamling med ljus, blommor och meddelanden. Jag stannade till där en stund, köpte ett ljus som jag tände. En något märklig känsla när jag sedan gick vidare. Allting var som vanligt.  Det hade jag nog inte trott. Jag såg inte ens skymten av några extra poliser. Så gick jag vidare mot Huningue och där var allt lika tomt som vanligt. Samhället har ett extremt överdimensionerat torg som var helt tomt bortsett från några män som höll på att göra rent fontänen. Således gick jag mot bron som leder till Tyskland och vid bron var Trikoloren försedd med sorgeband och uppe på bron vid plaketten som markerar gränsen mellan Frankrike och Tyskland fanns ytterligare blommor och ljus. Jag noterar att det är ganska långt, åtminstone mentalt mellan Basel och Paris.

Den största avvikelsen från normalt var att jag blev approcherad av en tysk journalist som var i Saint-Louis för att beskriva stämningen för sina läsare i Lörrach. Vi stod där på ett torg i franska Saint-Louis och pratade om händelserna i Paris. Han från Tyskland, jag från Sverige, men bosatt i Schweiz.

IMG_9380IMG_9384 IMG_9400 IMG_9398 IMG_9401

 

Kommentera

