Fem läkarbesök på fyra veckor

Den uppmärksamme läsare, som min vän Fredrik i Malmö till exempel, noterade att jag som hastigast i senaste inlägget nämnde ett sjukhusbesök. Nu är det inte fredagens sjukhusbesök det enda i den pågående perioden. Vid inte mindre än fem tillfällen har/skall våra barn träffa läkare.

Det började med att LG och en kompis lekte någon slags tre-stegs-lek under dagarna jag var i Göteborg för tre helger sedan. Mitt i en serie av hopp med bra tryck i, trampade hon snett och föll. Baserat på skrubbsåren på alla sidor om vänsterfoten kan man verkligen undra hur det fallet gick till. Det gjorde naturligtvis väldigt ont i både kropp och självkänsla och som den erfarna förälder Jennie är avvaktade hon till dagen efter men fick då redan på morgonen ta sej till akuten på barnsjukhuset här i Basel (UKBB).

Efter undersökning och röntgen trodde man att det var en stukning och en rejäl smäll som skakat om foten och dess mjukdelar. Hon blev hemskickad med en lindad fot i en specialsko och med prognosen att det skulle bli bättre om några dagar, upp till en vecka.

Så blev nu inte fallet varför vi kontaktade och besökte barnens läkare, Dr Gordon, som tyckte att det var något som inte stämde i kombinationen smärta/utseende. Han tog kontakt med UKBB som höll med om att det inte lät bra och föreslog att vi skulle komma in till sjukhuset igen.

I tisdags, 20 sekunder efter att Dr Gordon via telefon meddelat mej att vi borde återbesöka UKBB avseende LGs fot, ser jag hur lilla L glider av sin stor och landar med pannan på vardagsrumsbordets långsida. Jag är den som sitter närmast och tar L i min famn och ser direkt att det blöder rejält. Jag lämnar över L till Jennie och försöker assistera med papper samtidigt som jag lite väl tydligt kungör att vi måste till sjukhuset. Jennie förstår direkt och som ett litet urverk samlar vi ihop det som måste till: mobil, plånbok, försäkringskort och papper mot blödningen. Vi springer ut på Claraplatz och fångar en taxi. När Jennie och L åkt iväg mot akuten går jag hemåt till den oroligt väntande LG. Ett par timmar senare återvänder dom från akuten, Jennie och L med hoplimmad panna. Bland annat berättar Jennie att lilla L med temporärt omplåstrat men fortfarande blödande sår i pannan och resolut  körande runt med väntrummets gåstol och blodet rinnande ner för näsan.

Så i fredags var vi på det där besöket Dr Gordon hade ringt om, jag och flickorna. Efter ett par intensiva timmar där jag mest sprang efter L medan LG undersöktes, röntgades och samtalade med ett par olika sköterskor och läkare lämnade vi med ett Voltarenomslag och kryckor. Diagnosen var oklar och kryckorna skulle bara användas över helgen.

I skrivande stund är det måndagkväll och LGs fot har inte blivit bättre trots vila i helgen. På onsdag blir det ett nytt besök på UKBB.

På onsdag skall dessutom jag och lilla L till Dr Gordon på en något försenad 1,5års-kontroll.

Låt oss hoppas att vi efter onsdag inte behöver fler läkar- eller sjukhusbesök på en tid. Och låt oss vara glada att vi tecknade riktigt bra sjukförsäkringar åt barnen.

IMG_9487

I väntrummet på UKBB.

 

3 reaktioner på ”Fem läkarbesök på fyra veckor

  1. Ping: Akutbesök med kundfokus på UKBB | BaselPappa

  2. Ping: Gips! | BaselPappa

  3. Ping: Virus och fler läkarbesök | BaselPappa

Kommentera

