Rutiner hösten 2015

Här i höst har rutinerna förändrats en hel del sedan i våras. Jennies dagar är ungefär dom samma som tidigare, men LG går längre dagar, L har börjat på dagis och jag har börjat plugga tyska och börjat söka lite jobb. Som tidigare är Jennie på kontoret ungefär mellan 9 och 18:30 varje dag. Tidigare ibland, senare ibland och ibland på resa. Något annat som också är konstant är att jag under andra halvan av hösten har 90 minuter tyskalektion på Academia vid Schifflände varje dag mellan 8:30-10.  Låt oss gå igenom de övriga rutinerna veckodag för veckodag.

Måndag:

Jennie åker med LG till skolan innan hon tar sej till sitt jobb. L är på Academias dagis medan jag har tyskalektion. Efter min skola brukar jag och L åka till Tyskland och handla och ibland hinner vi hitta på något på eftermiddagen (liten utflykt, fika med en kompis etc) innan vi hämtar LG. LGs skoldag är 8:30-17:15 fördelat på en förmiddag med gymnastik och skolarbete och en eftermiddag med läxhjälp och project.

TISDAG:

Jennie tar med barnen till skola respektive dagis som båda ligger i Kleinhüningen. Efter min tyskalektion har jag egentid. Då brukar jag börja med att springa en runda och sedan sköta mail, leta jobb och söka jobb. Klockan 16:30 hämtar jag L och LG.

Onsdag:

Jennie åker med LG till skolan innan hon tar sej till sitt jobb. L är på Academias dagis medan jag har tyskalektion. Efter tyskan brukar jag och L träffa min amerikanska kompis Doug och hans tvååriga son Alan. Klockan 14:45 hämtar vi LG i skolan för att åka till Bottmingen för undervisning i Svenska skolan kl 16-17:30. En av LGs höjdpunkter på veckan.

Torsdag:

Identisk med tisdagen. Jennie tar med barnen till skola och dagis. LGs dag inleds med simning. Efter tyskan brukar jag springa en runda och sedan sköta mail och söka jobb.  Klockan 16:30 hämtar jag L och LG.

Fredag:

Jennie tar LG till skolan medan jag och lilla L går till Academia för tyskalektion respektive ”språkdagis”. Ibland hinner jag och L med att hitta på någonting (fika eller handla) innan vi hämtar LG på skolan efter pianolektion kl 13:10. På eftermiddagen innan fredagsmyset brukar vi hinna hitta på något: en större lekplats, bibliotek eller någon annan enklare utflykt). Om Jennie kan sluta lite tidigare så brukar hon försöka sluta upp.

LG har ju noterbart mycket längre dagar än i våras. Men två komponenter gör att det ändå fungerar mycket bra: LG hinner göra sina läxor på skolan så hon har bara undantagsvis andra läxor hemma än piano och svanska. Dessutom gillar LG skolan riktigt mycket och är båda glad och motiverad när hon är där. Men de långa skoldagarna gör att det endast i undantagsfall hinns med några sociala aktiviteter på vardagskvällarna.

Bortsett från det ovan har vi väldigt få klara rutiner. Någon kväll ungefär var tredje vecka brukar jag ta några öl med lite vänner med svenskkoppling.

HELGERNA:

Helgerna innehåller få rutiner utan är relativt ad hoc. Kanske en promenad på stan på lördagen. Gärna någon social aktivitet. Städning och utflykter sker företrädesvis på söndagar. Jag försöker komma ut och springa någon gång under helgen.

gu2DDYx

En reaktion på ”Rutiner hösten 2015

  1. Ping: LGs skola hösten 2015 | BaselPappa

Kommentera

