6 dec: St Nicholas

Igår var det den 6 december, St Nicholas-dagen, det är en av decembers viktigaste dagar i Schweiz och Tyskland. St Nicholas är ett katolskt och ortodoxt helgon som var ärkebiskop i mindre Asien (nuvarande asiatiska Turkiet) på 300-talet och är en av de tidiga inspirationerna till vår tids jultomte, då klädd i mitra (biskopsmössa) och ljusa kläder. Alltså innan Coca cola klev in på arenan och avgjorde hur tomten skulle se ut. Men fram till förra veckan hade jag noll-koll på allt detta.

Men förra tisdagen startade vi ett nytt tema i min tyskaklass och det handlade om kultur och traditioner. Kultur som i musik, litteratur, film, teater etc. Men också kultur som i traditioner; allt ifrån hur vi hälsar och pratar till vilka högtider vi firar och hur vi firar dom. Och då inte minst julen som ju står för dörren. Två saker blev väldigt tydliga:

  • Våra firanden är mycket mer olika runt om i Europa och världen än jag trodde.
  • Tyska traditionerna är har haft ett mycket starkt inflytande på våra svenska traditioner.

Jag blev förvånad över att den välutbildade 50-åriga kvinnan från Israel inte hade en aning om vad krubban var för någonting. Det överraskade mej att de två spanska kvinnorna inte hade hört talas om adventskalendern. Men det visade sej att den ryska kvinnan firade St Nicholas den 6 januari. Och när vi skulle matcha 25 bilder av juldetaljer med dess tyska namn var det bara jag som kunde allihop (berodde snarare på att jag firat traditionsenliga svenska jular än på att jag har ett fantastisk förråd av tyska glosor).

Under min tyskalektion fick jag veta att barnen skall putsa och ställa fram sina skor på kvällen den 5:e december och om man varit snäll så fick man lite presenter och godis vid skorna på morgonen den 6:e.

Samma dag, förra tisdagen, var jag ute och drack ett par öl med mina Schweiziska vänner Stephan och Daniel och dom berättade hur traditionen ser ut här i Basel. St Nicholas bor i Schwarzwald och kommer till Basel på åsna och utrustad med en stor säck. Likt de gamla svenska traditionerna är han inte bara god utan har kunnat användas som lite av ett hot om barn i sköter sej. St Nicholas har anteckningar om alla barn och när han kommer och hälsar på (knackar på i hemmet) kan man antingen få presenter eller bli nedplockad i hans säck och få arbeta med att skala potatis och morötter ett år i Schwarzwald.

Igår fanns det dock tomtar överallt i Basel: I båtar på Rhen, på julsmyckade Harley Davidson, på hästdragna vagnar och gående runt om på stan. Men dom såg alla ut som Coca cola-tomtar.

Så: Finns det några snälla barn här?

kussnacht-forest

3 reaktioner på ”6 dec: St Nicholas

  1. Ping: Så firas Jul i Schweiz | BaselPappa

Kommentera

