Gränshandel (del 3) – Jag har en brevlåda i EU

En annan liten praktikalitet är att vi prenumererar på en postboxtjänst på huvudgatan i Weil am Rhein, således inom EU. Det innebär att om man vill e-handla eller ta emot försändelser från EU, till exempel Sverige så blir det billigare och enklare efter som försändelsen hålls inom unionen.

Att ta emot importerade varor via Die Post i Schweiz är komplext. Den som skickar behöver gå igenom en komplicerad process där man bl a deklarerar innehållet, dess värde etc. Dessutom görs stickprovskontroller och om det inte är korrekt deklarerat kan det bli rejält kostsamt för mottagaren.

Postboxtjänsten är som ett stort gammeldags postkontor med massor av paket och varje gång man får en försändelse så tar dom ut en liten avgift för att husera paketet i 30 dagar. Efter det tillkommer det avgift som ökar med tiden och storleken på paketet.

Alla leverantörer kan tydligen inte skicka till postboxen. Det gäller till exempel för H&M. Jag har än så länge inte stött på detta fenomen och vet inte vad som avgör om det fungerar eller ej.

Det lär dessutom gå att köpa varor och slippa momsen på något sätt, men detta har jag inte heller någon erfarenhet av ännu och har därför ingen kunskap om det. I båda dessa fall tror jag att jag fortfarande har lite att lära av mina vänner Mattias och Peter.

Samtliga mina inlägg om gränshandel:

imgres

12354056_806036359519116_687405860_n

3 reaktioner på ”Gränshandel (del 3) – Jag har en brevlåda i EU

  1. Ping: Gränshandel (del 4) – Skamligt, men ”alla gör det” | BaselPappa

  2. Ping: Gränshandel (del 2) – Så går det till | BaselPappa

  3. Ping: Gränshandel (del 1) – Bakgrund | BaselPappa

Kommentera

