Gott nytt #Baselpappa-år

Precis vid förra årsskiftet började jag skriva på bloggen jag funderat över en tid.Jag tror första inlägget kom 4 jan om man vill vara exakt. Således är det nu tid att fira ut 2015 och födelsedag samtidigt.

Syftet med bloggen var ju inledningsvis att dokumentera händelser och känslor kring flytten. I huvudsak med fokus på själva transitionen men med tiden har ju bloggen på ett naturligt sätt följt med in i den nya vardagen i Basel. Det har fungerat bra för mej och för oss.

Det blev totalt 166 inlägg. Bloggen har haft 19 000 besök från 8 000 besökare under det första året. 85% av besöken från Sverige (andelen sjunker med tiden), 10% från Schweiz och resterande 5% av inläggen från 75 olika länder. Det gör mej grymt stolt och är mycket mer än jag hade  förväntat mej. Speciellt kul är det att spridningen utanför Sverige ökar med tiden. Noterbart: Jag skulle väldigt gärna bli besökt från Kina, det har ännu inte hänt.

Jag kan inte skryta med stora skördar av e-post och kommentarer, men jag får kontinuerligt mail, oftast med frågor från folk som skall besöka Basel eller ta steget och flytta från tryggheten till utmaningen. Längst i kontakten kom Tobias och Susanne som ju besökte oss i samband med att familjen ville diskutera sina funderingar om att flytta från Schweiz till Sverige.

Detta är första årets fem mest lästa inlägg:

  1. Rasism och attentatet i Trollhättan
  2. Fars dag
  3. LGs skola hösten 2015
  4. Tragedin i Trollhättan, media och rasistiska spekulationer
  5. Första dygnet i Basel

Kommentar: Överraskande många (3 av 5) av dessa inlägg handlar inte alls om Basellivet utan mina åsikter i aktuella frågor. Det sätter lite myror i mitt huvud angående bloggens framtid.

Relativt många besökare klickar också in för att läsa avsnittet Om oss, Om Basel och Kontakt. Dessa texter är visserligen informativa men ack så torftiga. Kanske skall det vara så.

Jag tänkte också passa på att ge lite helt objektiva tips på inlägg som jag tycker förtjänar att läsas mer, det handlar om bloggens första inlägg som jag skrev med tankar och förberedelser inför flytten: Första inläggen med tankar inför flytt

Ja, det var första året det.  Det viktigaste och sannolikt det mest händelserika. Men vad vet vi egentligen om framtiden? Snart börjar 2016. Ett helt oskrivet kort.

Screen Shot 2015-12-31 at 12.21.56

#Baselpappa:s spridning i världen.

2 reaktioner på ”Gott nytt #Baselpappa-år

  1. Ping: Baselpappa år två | BaselPappa

Kommentera

