Jag är Trelleborgs FF men skulle behöva vara mer Real Madrid

Alla som känner mej vet att Blåvitt är laget i mitt hjärta. Så har det alltid varit och så kommer det för alltid att förbli. I dagens bloggpost kommer jag använda två andra lag för att symbolisera egenskaper.

Trelleborgs FF: I mångas ögon ett av Sveriges tråkigaste fotbollslag som under 1990-talet tillhörde ett av de bättre lagen i Sverige, med framgång både i Allsvenskan och i UEFA-cupen. Då låg man i allsvenskan, nu ligger laget i division 1, Sveriges tredje högsta division. Laget spelar på Vångavallen som då var Allsvenskans sämsta och mest blåsiga arena där den låg utkastad på ett fält på Söderslätt. Men trots det och trots låga publiksiffror och knappa ekonomiska resurser lyckades man alltså under 1990-talet nå anmärkningsvärda resultat: I början av det decenniet var Trelleborg bäst i Skåne och säsongen 94/95 slog dom ut Engelska Blackburn Rovers ur UEFA-cupen. Hårt och målmedvetet arbete var modellen. TFF förhävde sej inte, skröt inte, svävade inte ut.

Real Madrid: Det spanska huvudstadslaget har 32 spanska ligaguld och kännetecknas av en smittsam och huvudlös optimism. Under Franco-eran kallades landets bästa fotbollsspelare för militärtjänst i Madrid och det slutade med att dom fick tjänstgöra i Real Madrid. Kring det senaste millennieskiftet hade Real Madrid skulder motsvarande ca 2,5 miljarder kronor och konkursen var nära. Detta löstes med råge när kommunen köpte lagets träningsanläggning för ca 4 miljarder. Med detta bidrag löstes klubbens akuta ekonomiska situation och det fanns pengar över att kickstarta en ny storhetsera. 2013 värderade affärstidningen Forbes Real Madrid till 3,3 miljarder US$, högst av alla klubbar i världen med en omsättning på 650 miljoner US$ säsongen 2011/2012. Real Madrid är kända för att spela högt och få de värvningar dom beslutar sej för. Genom att ge ett intryck av att vara stora och starka behandlas dom som det även om det inte alltid varit fallet.

Jag är tyvärr alldeles för mycket Trelleborgs FF och lite för lite Real Madrid för mitt eget bästa. Men jag är den jag är och det är jag i huvudsak stolt över. Ointresserad av att spela någon annan än mej själv. Jag är redo att kämpa för det jag vill uppnå. Men jag är inte intresserad av genvägar eller att blåsa upp mej som ett luftslott. Detta Jantelika förhållningssätt är rätt tidskrävande, men gör att man ständigt står på stabil och trygg grund.

Under månaderna framöver skall alltså Trelleborgs FF söka jobb på Basels arbetsmarknad. Förmodligen hade det gått lättare för Real Madrid.

eaststand

 

Kommentera

