Julledigt i Sverige (del 1)

Vi åkte till Sverige för att fira jul och nyår och träffa släkt och vänner. Totalt spenderade familjen ungefär två veckor i Sverige över helgerna innan vi vände hem till Basel igen den 2 jan för att dra igång året igen. Känslan var att det blev ett ganska kort jullov som i sin helhet spenderade i Sverige. Det var ju första gången sedan i somras som hela familjen var tillbaks i Sverige. Det har blivit så att vi inte flänger till Sverige över helger utan har åkt lite mer sällan och då för längre vistelser. Under Fasnachtlovet i februari åker vi till Dominikanska republiken på semester så det troliga är att vi inte kommer till Sverige förrän till påsk nästa gång (misströsta inte vi hörs gärna på Skype eller FaceTime).

Planering är numer en väsentlig del av varje Sverigebesök. Det gäller att hitta balans. Man vill träffa sina bästa vänner, givet att dom kan (och vill) ses. Och om man träffar några vid ett besök så kanske man skall försöka träffa andra vid nästa besök. Sedan gäller det ju att få balans under besöket. Balansera mellan planering och oplanerat. Och balans mellan att träffa vänner, utföra ärenden och umgås med dom vi bor hos. För normalt bor vi ju hos släktingar och ibland bor vi också hos vänner. Och helst vill man ju hinna umgås med rejält och gemytligt med föräldrarna.

Men det blir en lite märklig tillvaro när man är i Sverige utan något eget hem eller egen borg. Hur mycket släkt och vänner än anstränger sej i sitt värdskap så blir det ett liv i kappsäck, ett liv lite på undantag. Det blir helt enkelt lite extra utmanande att ha semester så. Det blir svårt att hålla ihop familjens pinaler i köket, på toaletten och på allmänna ytor. Man känner sej ständigt lite i vägen och det är lite svårt att vid behov gå undan och vara för sej själv. Bland annat var det dåligt för helgernas bloggande.

LGs skada gjorde denna resa lite speciell. Det innebar en hel del bärande av LG vid olika tillfällen och att hon tyvärr endast fick ägna sej åt innesittande lek under dagarna i Sverige. Dessutom hände en ganska kul grej på Schiphols flygplats där Jennie och flickorna skulle åka sjuktransport mellan flygplanet och transferhallen där vi skulle mötas upp. Men eftersom tiden var knapp körde transporten direkt till nästa plan som skulle ta oss till Göteborg. Men eftersom jag inte visste detta väntade jag i transferhallen. Väntade och väntade. Oroligare och oroligare. Men när tiden mellan förflyttning till gate och avgång var femton minuter skickade jag ett sms och fick snabbt svar. Dom satt redan i planet och have försökt ringa. När jag hade gått två minuter mötte jag en bilburen man som undrade om jag var Jonas Medin. Sedan var det bara att hoppa upp på den där låga bilen som normalt kör sjuka män och blåhåriga tanter. Fem minuter senare med eskort hela vägen upp på planet kunde jag ta plats bredvid min familj.

Väg framme delade vi tiden dagarna fram till jul mellan Floda och Göteborg. Vi gjorde lite ärenden, vi handlade julklappar, vi hade en dag bara ihop med LG då vi bland annat sår nya Star Wars-filmen, vi åt middagar med mina föräldrar och vi passade som sagt på att träffa lite vänner på sena kvällar. Och någon dag efter att vi anlänt firade vi en liten Julafton med min syster och familj innan dom åkte till London för att fira med min svågers familj.

Ett par dagar före jul var vi och åt julbord på Marstrands fästning. Det har blivit en liten tradition att vi går ut och äter julbord ihop med mina föräldrar och det lite lustiga med Marstrandsbokningen är att vi gjorde den i somras när vi besökte ön och fästningen. Icke desto mindre var det där vi intog årets julbord, med kanoner, krut, guidning och en massa mat. Det var möjligen inte ett speciellt imponerande julbord, men det innehöll ungefär det man kan förvänta sej. Men som sagt inte så mycket där till. Jag fick bära LG under en betydande del av guidningen så när vi väl kom fram till maten så var jag både svettig och hungrig.

bild

 

 

 

 

Kommentera

