”Hur trivs ni i Basel och hur länge skall ni stanna?”

Jag vet inte hur många gånger när jag varit i Sverige eller pratar med någon från Sverige som man fått frågan ”Hur trivs ni i Basel?” och/eller den ännu svårare ”Hur länge kommer ni stanna”?

Det är ju helt naturliga frågor att ställa. Förmodligen för att man är nyfiken på svaren och om inte det är fallet så är det i alla fall en rimlig konverationsstartare. Men det är en svår fråga att svara på. Kanske skulle man kunna ha ett kort förberett svar i stil med ” Vi stannar så länge vi trivs och just nu är det ju där vi bor, inte sant?”. Men eftersom jag inte är lagt åt det hållet så vill inte jag bara kasta ur mej något utan i regel vill jag verkligen försöka svara på frågan. Och den är komplex och innefattar mycket varför det sällan är ett kort och enkelt svar.

Hur trivs ni i Basel och hur länge skall ni stanna?

Vi trivs bra i Basel. Det varierar så klart över tid och är något olika från person till person i familjen. Jag för min del saknar närheten till vännerna i Sverige och jag känner nu också att jag skulle må bra av lite intellektuell utmaning av jobbtyp. För Jennie beror det mycket på jobbet, men just nu går det bra på jobbet och hon uppskattas av sina kollegor. För LGs del går det riktigt bra i skolan, både socialt och i skolarbetet. Än så länge har hon bara piano som aktivitet, jag hopas på sikt vi kan få in en sport där också. Lilla L tycks trivas bra och hänger med på det vi gör och utsätter oss och henne för. Oftast med ett leende. Vi trivs alltså rätt bra i Basel, men det känns också som vi undan för undan trivs bättre och bättre.

Givet vissa förutsättningar i Jennies kontrakt har vi sagt att vi skall köra på här i två år innan vi börjar tänka för mycket på vad som skall hända sedan. Efter det så får vi väl se om man tar sej an verkligheten i halvårssjok eller om vi längtar hem, vantrivs, längtar längre bort, vill stanna eller får ett erbjudande man inte kan säga nej till. Men nu är nu och då är då.

Givet att vi ser nuet som hela dessa två år och om man kopplar den första frågan till den andra så blir frågan nästan hypotetisk. Och eftersom trivseln är god nu, men tycks öka med tiden i det pågående nuet så kan man under dessa förutsättningar ifrågasätta relevansen av frågan över huvud taget. Ur vårt perspektiv.

Eller som jag brukar försöka svara: Vi trivs bra nu och trivseln är i ökande. Men vissa saker saknar man. Men eftersom det är om ytterligare ett år vi skall bestämma om framtiden är det väldigt svårt att veta hur väl vi kommer trivas då.

Kortsvar: Bra. Minst två år, sedan får vi se.

Diagnosis-of-a-Like-SHOK-1

En reaktion på ””Hur trivs ni i Basel och hur länge skall ni stanna?”

  1. Ping: Två år i Basel | BaselPappa

Kommentera

