Nya matvanor i Basel?

Maten är ju en viktig del av vårt kulturarv och väldigt stark traditionsbärare. Det är inte för inte som hela jordklotet består av olika kök som baseras på lokala förutsättningar som råvaror och tradition.

Sverige är ju Sverige och Schweiz är ju Schweiz. Två länder i Europa med en del skillnader och en del likheter. Matmässigt är det givetvis lite mer spännande med promenadavstånd till Alsace en närhet det definitivt går att göra mer av än vi gjort än så länge. Men så är våra matlagningstraditioner också tämligen djupt rotade.

Personligen är jag ingen konnässör. Vi har sällan tagit oss tid för avancerad matlagning. Man naturligtvis gillar jag riktigt vällagad och avancerad mat men är också väldigt förtjust i till exempel hamburgare och lasange.  Apropå globala kök så är jag väldigt svag för köket i flera av de länder vi tidigare rest till: Vietnam, Sri Lanka och Libanon. Men till vardags är det på den något enklare delen av matskalan vi brukar befinna oss.

I ett inlägg i december ställde jag frågan om det var något bloggläsarna undrade över och tyckte att jag missat och där ville Anna veta lite om hur våra matvanor förändrats efter flytten.

Något förenklat kan man säga att vi äter ungefär som i Sverige. Dock känns det som vi går runt på något färre rätter i vardagen. Jag är, generellt rätt förtjust i korv, men korven här smakar lite mer än i Sverige och går inte riktigt hem i hela familjen varför det har blivit mycket mer sällsynt. LG saknar också blodpudding. Sedan är det så att vissa Sverigerätter smakar något annorlunda när man efter bästa förmåga gör dom med de till buds stående ingredienserna. Men man vänjer sej vid det och tycker tvärt om att gräddfilen smakar lite konstigt när man besöker Sverige. Annat som jag kan sakna här är till exempel flingsalt och fruktsoppor.

Ett och annat har också tillkommit. Schnitzeln och dess syskon är Schweiziska klassiker som blivit vardagsmat för oss. En dryck som tillkommit är Apfelschorle, kolsyrad äpplemust, som är riktigt god och läskande och populär här i Basel. Sedan brukar jag ju säga att jag inte är någon ostkille, men vi äter definitivt mer ost nu än tidigare. I fondue och raclette, men också oftare till dessert. Känns rättvist att också nämna att frukt och grönsaker generellt smakar lite mer här än i Sverige.

images

 

2 reaktioner på ”Nya matvanor i Basel?

  1. Jag kan rekommendera ”Lyonerwurst” som falukorvssubstitut om ni inte redan upptäckt denna. Vad jag saknar från CH är Gryuère grädda – doppfel rahm – till hallon t ex. Mums. Osten kan jag ju hitta i Sverige, men till ett hiskeligt pris förstås.
    Kul att läsa din blogg. Efter snart åtta år i Sverige vänder vi åter till detta vackra alpland.

    Gilla

Kommentera

