Fascinerad av HR men skeptisk till rekrytering

Rubriken är naturligtvis lite tillspetsad och trots att jag tycker att det finns både bra och dålig HR och både bra och dåliga rekryterare så kvarstår min generaliserande summering. Jag är fascinerad av HR, men jag tycker att slarvas för ofta med rekryteringar.

För några år sedan, på grund av ett par olika händelser, föddes min fascination för human resource, HR: Den arbetsplatsen jag jobbade på då bestämde sej för att utveckla personalfunktionen till att bli HR; några riktigt bra föredrag av bra HR-chefer (bland annat en före detta chef på hotellkedjan Scandic);  jag lärde känna #HRSVE-kollektivet på Twitter.

Funktionen HR för mej handlar om att stödja chefer OCH anställda (det är det som skiljer HR från tidigare personalfunktion) för att få ut mesta möjliga av laget som helhet. Huvuduppgifterna för HR handlar om att stödja chefernas ledarskap i ett brett perspektiv. En bra HR-funktion med starkt förtroende är en av de viktigaste instanserna för att forma företagskultur och förvalta kärnvärden. På det sättet kan HR vara en lika viktig funktion som ledning och marknad när det gäller att hantera varumärket. Detta uppnås genom att man finns mitt i företaget med ömsesidig ödmjukhet och kompetens om företagets alla delar. Kanske kan man säga att företagskulturens planta förvaltas av HR. Och enligt Service-Profit Chain är just denna typ av funktioner centrala för medarbetarnas trivsel som påverkar möjligheten att göra ett bra jobb som är det som leder till nöjda, lojala och lönsamma kunder. Med denna logik betyder det också att en dålig HR-funktion eller slarvigt outsourcad HR kan vara förödande för ett företag eller en organisation.

R0807L_A

Service-Profit Chain. Källa: Harvard Business School

Rekrytering, som ju är ämnet för andra halvan av denna bloggpost, är ett av de redskap HR arbetar med.

Trots att rekrytering i mina ögon ofta är verksamhetskritiskt kan det förvåna mej hur liten kontakt det kan vara mellan kärnverksamheten och rekryteringsarbetet. Inte minst när det handlar om hur svagt företagets värderingar och varumärke riskerar att gestaltas gentemot potentiella anställda. Det gäller ju särskilt om man lägger ut en större del av processen med rekryteringen. Om man tar hjälp av extern rekryterare får man dels en vit fläck i form av att man bara fragmentariskt får reda på hur hur processen går till och och hur den framskrider. Hur lever leverantören upp till uppdragsgivarens värderingar och varumärke? Och även om man är nöjd med de presenterade slutkandidaterna, kan man vara säker på att man inte gått miste om bättre guldkorn av en eller annan anledning?

Rekryteringsbranschen har definitivt sina förtjänster i vissa typer av situationer och rekryteringar. Min personliga erfarenhet gör mej orolig att allt för många som är kunder hos rekryteringsföretag underskattar vikten av uppdragsgivarnas DNA även i rekryteringsprocessen. Bara för att det finns villiga leverantörer är det inte säkert att det är rätt del att lägga ut.

Jag har faktiskt svårt att förstå hur ofta man tror sej ha råd att lägga ut rekrytering till extern leverantör.

Jag hoppas kunna återkomma med lite av mina erfarenheter av rekryteringar i senare inlägg.

 

2 reaktioner på ”Fascinerad av HR men skeptisk till rekrytering

  1. Ping: Rekrytering: Gyllene pusselbit, långa formulär och märkliga erfarenheter | BaselPappa

  2. Ping: Mer om rekrytering | BaselPappa

Kommentera

