Basel – Sevilla i Europa League

Som trogen Baselpappa-läsare känner du naturligtvis till att jag håller på Blåvitt och försöker se IFK Göteborg spela så ofta jag kan. Med supporterskapet har jag också fått ett stort antal riktigt goda vänner. I torsdags var jag så på St Jakob och såg min första match med FC Basel. Åttondelsfinal i Europa League mot Sevilla.

Att det blåvita kollektivet har ett onödigt negativt förhållande till FC Basel, det är sedan gammalt. Men nu bor jag i en stad där det kontinuerligt spelas Europafotboll, något som jag uppskattar och jag kommer utnyttja den möjligheten.

Motståndarna, Sevilla, är stabilt ett av lagen precis under toppen i Spanska La Liga, vilket innebär att dom kontinuerligt spelar i Europa och dessutom dubbelt regerande mästare i Europa League. Även Basel har, i kraft av sex raka Schweiziska mästerskap, kontinuerligt spelat i Europa. Sevilla är för närvarande rankade 24 på UEFAs ranking, Basel är 43:a och bäst rankade svenska lag, Malmö FF, först på plats 59.

I årets Europaspel inledde Europa League-mästarna Sevilla i Champions League (CL) men nådde trots bra hemmaspel inte CL-slutspelet utan kom trea i sin grupp efter Manchester C och Juventus, men före Borussia Mönchengladbach. Treorna i CL-gruppspelet kvalificeras till slutspelet (de sista 32 lagen) i Europa League (EL) och i det slutspelet inledde Sevilla med att slå ut norska Molde efter övertygande 3-0 på hemmaplan.

Basel å sin sida misslyckades i år att nå gruppspelet i CL efter otur och offensiv oförmögenhet i sista kvalmatchen mot Maccabi Tel aviv. De lag som slås ut i slutet av CL-kvalet får chansen i EL-gruppspelet där Basel vann sin grupp före Fiorentina, Lech Poznan och Belenenses. I första slutspelsmatchen slog Basel ut Saint-Etienne på knappaste möjliga sätt: fler mål på bortaplan.

I torsdags på dagen ringde min kompis Daniel mej och föreslog att vi skulle gå och se Basels match mot Sevilla. Det var lätt att tacka ja, men lite svårare att få ihop hushållslogistiken inför matchstart kl 19 på St Jakob Stadium. Jennie bytte av mej vid pannkakslaggen några minuter efter 18 när hon skyndat hem från jobbet och jag kastade mej på spårvagn 14 mot St Jakob som ligger 10-15 minuter utanför stadskärnan. Det första som mötte mej när spårvagnen närmade sej stadionområdet var halvdussinet små samlade grupper med kravallpoliser.

När vi sekunder senare rullade in på hållplatsen hamnade vi mitt i en folkfest och de Schweiziska poliserna var som bortglömda. Gatorna är avstängda för all trafik utom spårvagnar och runt omkring mej ett hav med människor av alla möjliga sorter helt eller delvis klädda i Basels röd-blå färger. Jag är rätt säker på att denna matchförfest inte är någon slump utan att Basel och polisen föredrar att ha en tydligt avgränsad gatufest här utanför arenan före matchstart. Det verkar också som FC Basel lyckats väl med intresse och engagemang bland alla demografier här i stan. Detta intryck är en förstärkning av de tidigare intryck man har av att bo och röra sej i staden där FCBs flagga och loggor frekvent och okontroversiellt syns över allt i stadsbilden. I folkfesten kunde man köpa korv, schnitzelburgare, öl och sedvanliga souvenirer. Stämningen positiv men aningen kaotisk och doften av jazztobak tämligen frekvent. Noterbart att det inte sjöngs något utanför arenan under tiden jag var där. Tack vare mej var vi ju lite sena så vi kryssade oss genom folkmassan och runt arenan för att ta oss till våra platser på C5 parkett. Logistiken och flödena fungerade bra och det var lätt och snabbt att hitta sina platser. Säkerheten där emot sätter jag ett frågetecken för, endast åskådare med väskor visiterades.

Ett förvånansvärt ointresserat och offensivt oförmöget spelande FC Basel spelade sedan 0-0 mot gästande Sevilla. En tämligen intetsägande match med ett tämligen rättvist resultat. Det hettade endast till ordentligt ett par gånger i andra halvlek och det var långt ifrån nog. Under matchens sista fem minuter etablerades ett konstant tryck mot Sevillamålet och spelarna gjorde då det där lilla extra som krävs för att vinna viktiga matcher.

Sevilla är ett mycket bra hemmalag, med en stark hemmaoffensiv och spelade en väldigt klok och kontrollerad bortafotboll. Det syntes, speciellt i andra halvlek, att dom var tämligen nöjda med oavgjort. Desto mer förvånande att det i perioder inte riktigt såg ut som om Baselspelarna heller riktigt ville anfalla.

Två svenskar spelar just nu i Basel: Behrang Safari som snart kommer återvända till Sverige och Alexander Fransson som just kommit till klubben. Safari spelade från start  på sin vänsterbacksplats och var bra på sin kant med något undantag. Mot slutet av matchen byttes mittfältaren Alexander Fransson in som anfallare; det är dock oklart om han hann röra bollen.

Märkligt nog var det bara 22 000 på denna åttondelsfinal i EL, trots att St Jakob tar in nästan det dubbla. Jag vet inte, men möjligen är Baselfansen lite för bortskämda med CL-fotboll för att gå på EL-matcher? Hemmaklacken var i alla fall imponerande stor och röststark. Inte minst imponerades jag av hur melodiskt man lyckades sjunga, det har jag inte varit med om live tidigare. Där emot var nästan alla ramsor på Schweizertyska och därför svårdechiffrerad. Den aktiva klacken täckte hela kortsidans undre sektion. 

Tyvärr var det ingen propagandafotboll som spelades på St Jakob. Det hade behövts för att stärka mitt intresse för Basel och det hade verkligen behövts för att väcka min handbollsfrälste vän Daniels intresse för fotboll. Men det var inte en sådan kväll.

Efter 0-0 på St Jakob tror jag att Sevilla kommer gå vidare till kvartsfinal när returen spelas den 17 mars.

18 maj spelas finalen i Europa League på St Jakob Park i Basel.

12791115_10154011214786202_3457052532877638327_n 12798863_10154011216296202_7438642288485500779_n 12806035_10154011219736202_3426122136598598602_n-1

En reaktion på ”Basel – Sevilla i Europa League

  1. Ping: Europa League-final i Basel ikväll | BaselPappa

Kommentera

