Världens största mässa för klockor och smycken

Idag slog mässan här i Basel upp portarna för en av årets höjdpunkter: BaselWorld är världens största mässa för smycken och exklusiva klockor och har undertiteln The World Watch and Jewellery Show. I år pågår mässan 17-24 mars

BaselWorld är en årlig mässa som utvecklats från Schweizer Mustermesse Basel (MuBa) som startade 1925 och därifrån avknoppades en klockmässa, Schweizer Uhrenmesse 1931. 1972 bjöds för första gången utländska företag in (några företag från utvalda europeiska länder) och 1986 inbjöds för första gången företag från hela världen. Det var också i samband med dessa utvidgningar som mässan växte i viktighet och antal besökare. Och under 1990-talet fick mässan sin nuvarande form. I år tros BaselWorld locka 1 500 utställare (från 40 länder), 4 000 journalister (70) och 150 000 besökare (100).

Basel som stad är egentligen inte speciellt stor (ca 200 000) och även om det finns kulturutbud, infrastruktur och faciliteter för en större stad så innebär 150 000 besökare att hela staden svämmas över av mässbesökare och det syns överallt:

  • Grupper av kostym- och dräktklädda besökare rör sej förvirrat på stadens gator och blir (oftast) jätteglada när dom får hjälp av en engelsktalande med lokalkännedom.
  • Alla hotellrum på mils avstånd är uthyrda och betalviljan har satt fart på kreativiteten i att hitta flerboenden. Knappa dussinet flodkryssningspråmar ligger förtöjda längst Basels Rhenstränder och privatpersoner som kan hyra ut centrala lägenheter under 10 dagar brukar kunna resa till sydostasien och finansiera resa, boende fickpengar och ändå ha pengar över. För centrala lägenheter kan man tydligen få i storleksordningen 5 000 kr/sovrum och natt.
  • Många restauranger, barer och lokaler är uppbokade för mässrelaterade events hela veckan. Det är således svårt att boka bord för middagar dessa dagar. Senare om kvällarna sviras det emellertid ganska friskt på stadens barer och nattklubbar.
  • Utöver de upptagna restaurangerna är det extraaktiviteter runt om i hela stan. Live-scenen Kaserne nära mässan har till exempel konserter varje dag som BaselWorld pågår.
  • Jag har klockreklam i alla mina sociala flöden. Främst syns det på Facebook och på Instagram.
  • Skyltfönstren på alla butiker som säljer klockor fylls upp och stylas om (uraffärer, men också varuhus). Snyggare montrar och dyrare klockor exponeras.
  • Ett antal spårvagnar har helfolierats och rullar runt i Basel med klock- och smyckesreklam.

De sista dagarna precis innan mässan öppnar kommer alla exklusiva utställningsobjekt till Basel under sträng säkerhet. Området kring mässan kan då kännas nästan som en krigszon. Tungt beväpnade vakter och poliser i varje gathörn lotsar effektivt in de frekventa och täta kolonnerna med värdetransporter som vaktas av än mer beväpnade och maskerade vakter. Det är lika fascinerande som otäckt att se, men säkerhetspådraget finns där av en anledning. Vi flera tillfällen har mässan utsatts för stölder och rån. Det har som mest handlat om stölder i 100-miljonersklassen, men det hör till ovanligheterna att tjuvarna kommer undan.

4188-8023.jpg

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s