Första anställningsintervjun i Basel

Nu har det gått ett par veckor sedan min första anställningsintervju här i Basel. Sammantaget har jag sökt 4-5 jobb här (ett par olika med koppling till sociala medier på Novartis, marknadsanalytiker på Straumann, utvecklingsanalytiker på Dufry). Faktum är att här har ett par av mina värsta aningar kommit på skam för det tycks dels finnas fler potentiella jobb för mej i Basel än i Göteborg; och dels är det väsentligt fler potentiella engelskspråkiga arbetsgivare än de stora läkemedelsföretagen.

Samtliga ansökningar ovan utom Straumann är dess värre döda numer, men med en levande och att det kommer ungefärligen ett nytt relevant jobb per månad så hyser jag gott hopp om att detta kommer att lösa sej så småningom.

När vi var på semester i Dominikanska republiken fick jag ett mail från Mario (HR på Viking) som berättade att jag var en av de knappt tio personer Viking Cruises skulle vilja träffa för positionen som Senior Operations Analyst. Den artiga och positiva tonen i dessa tidiga mail kändes väldigt attraktiv och proffsig, något som smittade av sej på min inställning till Viking. Vi lyckades boka en eftermiddagstid i slutet av veckan efter att vi kommit hem från semestern. Jag fick också lite dokument och ett par länkar av Mario som handlade om intervjuns upplägg, hur man bäst förbereder sej, hur man slappnar av och framför allt om den McKinsey-inspirerade caseintervju jag skulle delta på. Visade sig så småningom att samtliga jag skulle träffa under intervjun hade bakgrund på KcKinsey eller motsvarande konsultföretag.

Jag hade också ett möte med Annie, min jobbcoach, där vi pratade om företaget, vad vi trodde att dom skulle söka, vad jag skulle tänka på etc. Vi tränade en del på de mest troliga och svåraste frågorna jag skulle kunna tänkas få under intervjun. Annie lyckades också träffa rätt i att peppa mej, vilket inte är så himla enkelt. Dessutom fick jag ett långt dokument med olika potentiella frågor jag skulle kunna få och lite allmänna tips. Totalt sett hade jag en hel del material att läsa in och ta ställning till under de få dagar det var kvar till min första anställningsintervju i Basel.

Så kom torsdagens eftermiddag och jag infann jag mej på Viking Cruises kontor i en oansenlig och ful lagerlik byggnad i utkanten av Kleinhüningen. Läget är perfekt för mej, Viking har sitt huvudkontor i närheten av både LGs skola och Ls dagis. Insidan var något helt annat, ett av de snyggaste kontor jag besökt: Rymligt och stilrent i gemensamma ytor, men ändå personligt och trevligt i de ytor där man arbetar. Mindre kontorslandskap och gott om rum för (framför allt) mindre möten. Till det var det väldigt väl inrett: receptionen, kontorslandskapen, konferensrummen, köket och till och med toaletterna: Snygga materialval, bra proportioner och en del väldigt snygga lösningar (receptionsdisken och digitala bokningsdisplayerna vid varje konferensrum).

Jag var något tidig när jag och min kaffekopp tog plats i konferensrummet där jag skulle spendera mina nästa tre timmar. Jag försökte se avslappnad ut när jag läste Vikings katalog med flodkryssningar i väntan på sällskap. Mario kom på utsatt tid och var lika behagligt trevlig som i vår mailkonversation. Vi småpratade lite om vädret, om Basel och om Viking. Hans mjuka och inbjudande sätt lyckades minska min nervositet en del. Så gick vi igenom vad som skulle ske under de kommande tre delintervjuerna: Tre entimmarspass med tre olika personer av vilka de två senare har eller kommer jobba i närheten av den Senior Operations Analyst  som skall rekryteras. Den första timmen blir det lite mer generellt med Mario och sedan mer specifikt om kompetens och erfarenhet kopplat till rollen samt var sitt case i de sista två timmarna. Så blev det också.

Första timmen med HR-Mario handlade mycket om att Mario presenterade företaget, mål, organisationen och satte in Senior Operations Analyst-rollen i ett Viking-sammanhang. Det blev en hel radda power points med bilder och diagram innan vi kom in på mej. Så berättade jag om mej, vem jag är, vad jag gjort och varför jag var intresserad av detta jobb på Viking. Till det kom det en del personliga frågor om drivkrafter, kollegialitet, mål, hur länge vi blir i Basel, hur vi skulle lösa barnomsorg om jag skulle få jobbet etc. Jag svarade också på frågan om ungefär vilken lön jag tänker mej om jag skulle få jobbet. Generella frågor utan koppling till rollen som man rimligen kan ställa till samtliga potentiella anställda.

Andra timmen med Enrico blev mycket mer konkret. Enrico har tidigare varit chef för analytikergruppen men är nu sammanhållande ansvarig för Vikings satsning på havskryssningar. Jag fick åter igen presentera mej själv och vad jag gjort tidigare innan vi kom att prata om rollen i fråga. Om mina erfarenheter av analysarbete och av operations. Vi pratade om min syn på mina starka och svaga sidor och hur dom skulle komma till nytta i denna roll och om sådant som jag lyckats med i tidigare roller. Dessutom fick jag frågan om hur jag skulle gå till väga om jag via diskussion med kockarna ombord vill minska matsvinnet på båtarna?

Andra halvan av intervjun med Enrico var ett case jag skulle lösa endast utrustad med penna och papper: Det handlade om det påhittade företaget Swiss Bike som jag skulle hjälpa att höja sin produktion. Inledningsvis var det bara en berättelse, men en bit in i historien fick jag ta över och berätta hur jag tänkte, vad man behöver ta in i beräkningen och hur man bör gå till väga. Om den fakta jag sökte var känd så fick jag den av Enrico om inte så fick jag söka vidare och om jag missade något så blev man pinsamt medveten om det senare i beräkningen. Det blev en beräkning som kom att handla om att eventuellt lägga produktionen i Östeuropa och kontrollera och ommontera i Schweiz. Detta case kändes som det gick riktigt bra.

Den sista timmen spenderade jag med dansken Anders som hälsade på svenska, men som sedan snabbt ursäktade sej och övergick till engelska. Anders är den som kommer vara chef för den som får jobbet som Senior Operations Analytikern. Innehållet i intervjun med Anders påminde mycket om den med Enrico. Efter erforderlig presentation av mej blev det direkt konkret kring rollen och mina erfarenheter och händelser som kan kopplas till den. Det blev mer metaperspektiv på saker jag gjort, varför jag gjort det så, om utfallet, varför jag trodde att jag lyckats eller hur jag skulle kunnat agerat för att få ett annat mer önskat utfall. Handlade det om hur jag lyckats initiera projekt trots att flera andra varit emot min idé och hur jag skulle kunna ha gjort i ett annat sammanhang när jag misslyckades med att initiera ett annat projekt.

Intervjun med Anders avslutades med ett halvtimmescase om det maskerade petroliumföretaget EuroOil som är etablerat i Nordvästeuropa och som blivit erbjudna att köpa 100 danska bensinstationer för en biljon Euro. Det var sedan mitt uppdrag att identifiera de nödvändiga variablerna och beräkna om det skulle bli en bra affär eller ej. Upplägget i själva caset var i övrigt väldigt likt Swiss Bike. I detta case glömde jag en variabel och fastnade onödigt länge i en lite för enkel beräkning.

Jag var helt tom i huvudet efter denna ambitiösa intervju. Utöver en ”vanlig” (gick rätt bra) intervju så var det i tillägg min första anställningsintervju på engelska (det kändes som det gick bra) och min första intervju med case (blandat resultat). Det finns mycket erfarenheter att ta med sej i livet, inte bara till kommande anställningsintervjuer: gedigna förberedelser, hur man hanterar nervositet, språket, att ha någon sittande mitt emot när man räknar matte med penna och papper etcetera.

En vecka senare återkom Mario via mail och tackade artigt för min tid, men att dom går vidare med 2-3 andra kandidater. Det var tyvärr inte helt överraskande.

När jag skickade in min ansökan till Viking sökte jag samtidigt ett jobb på Straumann; ett jobb till vilket jag enligt mej är bättre lämpad. Men dom var överhopade med jobb och skulle behöva minst en månad på sej innan dom skulle återkomma. Just nu ser jag med spänning fram emot vad det skall mynna ut i.

Personerna som angivits med namn ovan heter just så, men i verkligheten har dom också efternamn. Det är jag som är pojken som skrivit blogginlägget.

Viking-longships-river-cruises

Annonser

2 reaktioner på ”Första anställningsintervjun i Basel

  1. Ping: Baselpappa år två | BaselPappa

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s