Försvara till varje pris, erkänna eller både och

Detta med att ta kritik är ju inte så lätt. För många, inklusive mej själv, gäller det både när det handlar om att ta emot positiv och negativ kritik. Nedan kommer ett lite otippat sätt att ta emot och förvalta negativ kritik på som jag stött på.

Det är ju alltid lockande att följa den första impulsen och försvara sej när man får kritik. Det är ju en impuls och alltså inte baserad på förnuft utan på en känsla. Känslan att försvara sej och det man gör, tycker och säger.

Men ofta är det ju bättre att lyssnande ta emot kritiken och processa den innan man responderar. Då blir både responsen och diskussionen i regel bättre. Detta vet vi ju alla, ändå är det inte så lätt i praktiken.

Lerums kommun

En vår för ungefär fem år sedan kritiserade jag en isborttagningsmetod som användes i Lerums kommun och som räfflade och förstörde gatubeläggningen. Metoden behövs efter att man bestämt sej för att vänta tills snön ligger 8 cm djup innan de upphandlade snöröjarna skall starta sitt arbete och tills det fallit 8 cm hinner snön plattas till till is innan man börjar röja och är då så hård att det inte försvinner vid vanlig plogning.

Jag fick ett lite surt svar via Facebook om metodens förträfflighet och att den kommer fortsätta användas. Men metoden har inte använts sedan dess (jag har rätt bra koll, men skall säga att jag inte är helt säker).

IMG_1725

Räfflad asfalt i Floda.

BVB

I vintras ställde jag en fråga till BVB, Basel Stadts kollektivtrafikföretag via Twitter om varför dom på skärmarna ombord på spårvagnarna angav sin twitteradress som ”https://twitter.com/bvb_leitstelle” och inte ”@bvb_leitstelle” som man gör i alla andra sammanhang.

Jag fick ett vänligt men lite svamlande svar om att det blir lättare för fler att besöka adressen om den står som en URL och inte en twitteradress. Sedan gick det ett par veckor och sedan ändrade BVB skyltarna.

IMG_1345

Före

IMG_1528

Efter

Summering

I båda dessa fall har jag alltså initialt fått negativa svar där någon försvarat gällande ståndpunkt och sedan har dom reflekterat och ändrat ståndpunkt. I Lerumsfallet är jag inte säker på att min åsikt var det som skapade förändringen, men i fallet med BVB vill jag påstå att jag gjort skillnad i Basel. Inte i något av fallen har man återkopplat till mej, men det gör inget eftersom det viktigaste har hänt: förbättring.

Kommentera

