Reflektioner på vinreklam

Igår passerade jag Denner-butiken i Kleinhüningen på väg för att hämta LG i skolan och fastnade för detta anslag. Jag hade lägga ut bilden på Instagram (här ute till höger ser du alltid de tre senaste bilderna jag har publicerat) med en smart eller kul kommentar, men ju mer jag tittade på bilden desto mer tänkte jag på vad jag såg och desto svårare var det att välja vad jag skulle skriva till bilden. Som det blev så postade jag den aldrig utan bestämde mej för att blogga om den istället. Om mina tankar räcker till en bloggpost? Oklart, du kan själv bedöma.

IMG_1949

Alkoholreklam

Det görs rätt mycket reklam för alkohol här i Schweiz, främst då för öl och vin. Ofta rör det sej om direkta köpinpulser i och kring butikerna. Erbjudanden som ”All Schweizisk öl prissänkt 25%” eller ”Bara denna torsdag, fredag, lördag: 20% rabatt på vin”. När man betraktar detta med svenska ögon så känns det olyckligt impulsköpsorienterat.

kundernas favorit

Det är intressant för en marknadsanalytiker att se att man marknadsför de viner som fått högst betyg av kunderna. Det är inte bäst i test av Råd och Rön eller någon annan expertjury utan det är Denners kunder som varit inne i vinbutiken på Denners hemsida och betygsatt sina vinupplevelser. En miljon schweizare kan inte ha fel.

Priserna

Valutan i Schweiz är Schweizerfranc och en CHF kostar ca 9 kr. Löne-, skatte- och kostnadsläget här är sådant att många saker kostar ungefär dubbelt så mycket i Schweiz som i Sverige. Alkohol är ett av flera undantag, det kostar ungefär lika mycket som i Sverige vilket relativt sett gör alkohol billigt. Med det som bakgrund är det nog inte iögonfallande av kundernas favoriter kostade 110 kr respektive 80 kr.

Schweiz har valt

Schweizarna gillar ju sina folkomröstningar och det sägs ibland här att Schweiz är världens mest demokratiska land just för att dom haft flest antal folkomröstningar. Jag, åter igen med svenska ögon, tänker att jag vill rösta fram mina företrädare för att dom skall generera en helhetspolitik utan att behöva hatti-fnatta i massa sakgrågor. Jag känner schweizare som har svårt att bestämma sej i valet av politiker men gärna röstar i sakfrågor. Tvärt om mot hur det går till i världens övriga demokratier. Hur som helst är rubriken en blinkning till landets folkomröstningar.

Alkoholens tillgänglighet

Trots att det endast är små butiker och butiker på tågstationer som är öppna på söndagar går det att få tag på öl och vin nästan nästan när som helst. Eftersom utskänkningsreglerna är mer liberala här så finns det också fler och enklare barer här, som Concierge på bottenvåningen i vårt hus som drivs av en skattefri kompisförening. Även reglerna kring servering (tid och plats) tycks vara mer generösa. Allt detta är givetvis härligt och goda nyheter för oss som kan och vill hantera det, men det är också ett riskmoment.

Butikskedjan Denner (bakgrund)

I den delen av Schweiz där vi bor (nordvästra, tysktalande) finns det tre större kedjor av matbutiker: Migros, Coop och Denner (som ägs av Migro). Om man betraktar det alkoholhaltiga utbudet hos dessa kedjor så säljs ingenting sådant på Migros, medan Denner som är en lågpriskedja (relativt övriga Schweiziska priser) har alkoholförsäljning som sin ytterligare profil. Coop är lite mitt emellan, och har i regel ett bra utbud av vin. Jag har ju tidigare skrivit några inlägg om gränshandeln och planerar ett inlägg om handel i Basel också.

En reaktion på ”Reflektioner på vinreklam

  1. Är inte Migros billigare än Coop när det gäller mat? Eller är det bara det att de har så mycket av sitt egna märke?
    När jag tänker på Migros tänker jag på fiskgratäng 🙂 Det var vår ”nödmat” under en tid och barnen älskade den.

    Gilla

Kommentera

