Tschuttiheftli, Panini för vuxna

Paninis samlaralbum har en särskild plats i alla stortintresserades hjärta. Jag tror att vi (sportintresserade) har en speciell relation till de tomma albumen och de små paketen med bytbara bilder. Som jag minns det blev albumen orimligt dyra för skolbarn att fylla på ett ärligt sätt, men minns också att jag hade vänner som mästerskap efter mästerskap hade fulla album att stoltsera med. Jag antar att bröderna Panini och deras efterföljande släktingar och kollegor tjänat bra på denna frestande business. Med sina kunskaper i kombinatorik borde det vara enkelt att räkna ut vad det kostar att fylla ett album om man inte tillåter byten VS vad det kostar om man tillåter byten.

Härom dagen, jag tror det var i söndags, när jag av en slump passerade i en passage under Tinguelyfontänen hittade jag Kultkino och serietidningsbutiken Comix. I det obskyra skyltfönstret hos den senare såg jag något som fångade mitt intresse. Ett samlaralbum inför EM, med bilder gjorda av konstnärer. Inga porträttfoton av hårfagra ynglingar i hårprodukter och likadana landslagströjor utan bilder av olika konstnärer. Jag blev så jävla glad över detta fynd jag inte tidigare känt till. Ett samlaralbum för vuxna är ju genialt!

Tyvärr var butiken stängd, men jag återvände ivrig dagen efter med en försvarlig mängd mynt på fickan. Albumet med med plats för 365 bilder kostade 4 CHF och paketen med tio bilder kostar 1,50. Priset var som gjort för album och fyra paket, men mina mynt räckte till sex paket. Det är fånigt och låter som en klyscha, men när jag lämnade Comix, gick igenom biofoajén och ut i solljuset kände jag mej som ett barn igen. Ett barn med nyfunnen skatt. En skatt som bara jag kände till.

I samlaralbumets insida kunde man läsa mer om Tschuttiheftli och om krafterna bakom. Och ännu mer på hemsidan. Som kontrast till Panini är det primära syftet att lyfta fram kombinationen fotboll-kultur och allt det goda det för med sej och därför låter man stora delar av överskott gå till organisationer som sprider gott i världen med hjälp av fotboll.

Utöver lite metabilder om dom som gör albumet och organisationerna dom samarbetar med finns det ett uppslag per landslag. Varje uppslag har en fantasifull landsbild i botten och sedan plats för ett antal bilder: ett portätt av konstnären som gestaltat landets bilder, en konstnärlig logo för landslaget, coachen och elva tilltänkta startspelare. Och efter alla lag finns en internationell drömelva med damspelare inklusive svenska Nilla Fischer.

De olika konstnärerna är väldigt olika i sina utföranden. Somliga porträttlika med tusch, några i olja, något lag är serietecknade, några har tydliga teman, några är mer experimentella eller konceptuella. Mina favoriter är Frankrike, Island, Ukraina, Kroatien och England. Men nästan alla är värda att se.

Hipstrigt, javisst. Men också på pricken för mej. En småslösig hobby som kombinerar sport och kultur och där överskott går till något gott så man kan slösa med gott samvete.

Initiativet stammar från från Luzern 2006 och albumen har tidigare getts ut i samband med EM 2008, VM 2010 , EM 2012 och VM 2014. Och under den perioden har företeelsen spridit sej från Schweiz till både Tyskland och Österrike.

Olikt Paninibilderna går Tschuttiheftli (som för övrigt betyder ungefär Litet lirarhäfte) inte att köpa överallt. Utöver Comix, går det att köpa på Didi-offensiv (en finfin fotbollskulturbar jag borde blogga om) och på stadens största bokaffär. På Comix och Didi arrangeras bytesträffar för skäggiga medelålders män och andra intresserade.

Nedan bjuder jag på smakprov:

IMG_3363 IMG_3300IMG_3301 IMG_3309IMG_3304 IMG_3306 3 IMG_3370 IMG_3371 IMG_3372 IMG_3373 IMG_3374 IMG_3375 IMG_3376 IMG_3377 IMG_3378 IMG_3379 IMG_3380 IMG_3381 IMG_3382 IMG_3383 IMG_3384 IMG_3385 IMG_3386 IMG_3387 IMG_3388 IMG_3389 IMG_3390 IMG_3392 IMG_3393 IMG_3394

 

 

2 reaktioner på ”Tschuttiheftli, Panini för vuxna

  1. Kul! Nästan så att jag skulle kunna tänka mig ett album trots att jag inte är så särskilt intresserad av fotboll. Annars är mitt bästa Panini-minne just från Schweiz. Jag samlade som barn och när sonen samlade blev jag väldigt engagerad. Till min stora glädje anorndnades det bytarträffar på flera ställe och vi fyllde nästan hela albumet.

    Liked by 1 person

  2. Ping: EM-feber på distans | BaselPappa

Kommentera

