EM-feber på distans

Snart är det fotbolls-EM i mitt grannland Frankrike. Jag brinner möjligen inte för det svenska landslaget som jag brinner för Blåvitt, men jag gillar mästerskap. I år blir det lite annorlunda. Normalt är jag ju van vid en upprampning i blå-gult, men i år är tillvaron röd med vitt kors eller färgad i svart-röd-guld.

I sociala medier kan jag följa hur EM-febern skruvas upp i Sverige. Snacket och spekulationerna blir intensivare. Bettingbolagen försöker skapa buzz med olika typer av spel, kompisgäng bjuder in till olika interna EM-tips. Barnen samlar fotbollskort och sätter in i album. Kvällstidningarna ger ut omfångsrika extrabilagor där man skryter och lovar runt om innehållet. Och på Instagram ser jag vänner som privat eller med kunder/leverantörer stoltserar med biljetter och kommande närvaro i Frankrike. Experter, som tycks ha glömt att Sverige kvalificerade sej efter endast två bra matcher efter idel kvalkritik, uttalar sej nu allt mer optimistiskt i olika medier. Opinionsundersökning visar att allmänheten tror att Hamréns gäng, som kvalificerade sej på plats 21-24 av 24 långt efter nationer som Island, Wales, Nordirland och Albanien nog kan överraska ändå. Drygt 50% tror på minst kvartsfinal; drygt 20% tror att Sverige går till semifinal eller längre.

Även här i Basel skruvas temperaturen upp. Butiker och varuhus skyltar upp med flaggspel och mer eller mindre relevant EM-merchandise. En lite kul parentes här är att inte ens i flaggspel här i Schweiz är den schweiziska flaggan kvadratisk utan en generisk rektangel får gälla för alla nationers flaggor. I olika kampanjer och reklaminslag blir landets fotbollsspelare mer och mer frekvent förekommande. Samma sak i TV, magasin och dagstidningar. Alla större affärer och varuhus har kampanjytor med EM- och Schweiz-prylar. Intresset för laget och spelarna skruvas långsamt upp. Först märktes det månad för månad och vecka för vecka, men nu syns det mer och mer för varje dag. Hur är skadeläget i konkurrenternas trupper, supporterkit säljs på allt fler och allt mer irrelevanta ställen, vilka restauranger visar matcherna? om du köper så eller så mycket ost så får du denna eller denna Schweizpryl . Och även om det råder uppskruvat intresse här i Basel, Schweiz så är det än mer uppskruvat i grannlandet Tyskland: mer flaggor, fler kampanjer och mer i media.

Men eftersom jag inte håller på Schweiz, Tyskland eller Frankrike känns det lite fattigt på något sätt. För även om det går att hitta lite Sverigetröjor på Manor så känns det som det saknas något. Delvis är detta så klart en del av priset för att inte bo i Sverige. Jag skulle vilja ha lite mer svensk EM-känsla än det jag upplevt såhär långt. Jag skulle till exempel vilja ha lite ”landslagskläder” till mej och lilla L (Jennie och LG är mindre intresserade) och lite EM-tidskrifter (Offside, kvällstidningarnas EM-bilagor, Offsides bok om fotbollssomrarna etc). Men som jag beskrev vardagen som blåvittsupporter i exil så är det nog i supportervardagen som EM-känslan måste byggas och då krävs det nog nästan att man är i Sverige eller i Camp Sweden.

Med det sagt saknas det inte alternativ för mer svensk EM-känsla: Jag har vänner som kommer befinner sej i Paris över helgen; jag skulle kunna åka dit och vara med och rampa upp den svenska EM-känslan inför premiären mot Irland. Svenska klubben här i Basel har abonnerat en restaurang för visning av just nyckelmatchen Sverige-Irland på måndag och jag tror att man skulle kunna samla ihop lite svenska vänner för att se Sverigematcherna ihop.

Om nackdelen är att svenska EM-känslan är låg så finns det ett antal fördelar: Det är nära till stark EM-känsla för Schweiz, Tyskland och Frankrike. Bara som tanke vore det kul att se en match som visas på offentlig storbildsskärm i respektive land: Till exempel på Kaserne i Basel, på torget i franska Saint Louis och oklart var i tyska staden Lörrach.

 

IMG_3530

IMG_3531

Manor i Klein-Basel har EM-skyltat

IMG_3537 2

Lilla L har EM på dagisschemat

Kommentera

